Det beskrevs som kommunala förskolor när de först kom. Stadsöskolan var tidigt ute och engagemanget var stort. En av dem som jobbade där som lärare, och som nu är rektor för Montessoriskolan en av de intraprenader som kom in i försöket senare, är Cecilia Munter-Brandén.
Hon berättar att friheten att välja bort tjänster från kommunen och att skolan själva kunde välja annat. var mycket större då än för de skolor som kom in senare i försöket.
Hennes reaktion över att nu Montessoriskolan blir av med intraprenaden är att det inte kommer att påverka så mycket.
– Nej, Jag får räkna på ett annat sätt och vet inte exakt hur det slår, säger hon.
Barn- och utbildningsnämnden tog beslutet om att avsluta försöket och Carina Sammeli, (S), ordförande i nämnden, säger att det man fortsätter med är att rektorer får ta med sig eventuellt överskott eller underskott mellan åren. Det kommer gälla alla rektorer i kommunen.
– Intraprenaderna har skapat engagemang som vi gärna ser i alla skolor, om det är föräldrastyrelser eller styrelser med personal, säger Sammeli.
Något som lyfts fram som positivt är de avtal som intraprenadskolorna haft med barn- och utbildningsförvaltningen.
– Idén med att skriva avtal med varje skola om ekonomin och måluppfyllelse ska vi arbeta vidare med.
En del som intraprenaderna kunnat välja bort och upphandla själva är centrala elevhälsan. Det valde också många av dem att göra, bland annat Stadsöskolan.
Per Lindberg är rektor på Stadsöskolan sedan knappt tre år tillbaka. Där har man valt att inte betala för centrala elevhälsan utan tagit in psykolog när man behövt.
– Det innebär att vi inte betalat för det vi inte nyttjat och blev det pengar över gick de till verksamheten. För mig har den stora skillnaden varit möjligheten att ta in psykologtjänster på kort varsel, för till exempel handledning för arbetslag.
Intraprenaderna har varit Stadsöskolan, Hedskolan, Montessori, Ormbergsskolan och förskolorna Lulsundet, Ormberget, Montessori och Munkeberg.
De har inte längre valet att själva organisera skolhandläggare, studie- och yrkesvägledning, kurator, och vaktmästeri. Borta är också möjligheten att organisera ”hållbar utveckling” i stället för att nyttja Miljöskolans kompetens.