Riksdagsledamot Hannah Bergstedt (S) presenterade förslagen för en mer miljövänlig åkerinäring på fredagen.
En vägslitageavgift skulle dra in fyra miljarder årligen, och S lovar att investera pengarna direkt i infrastrukturen.
- Det är viktigt att medlen går tillbaka för att förbättra villkoren för åkeriföretagen, säger Hannah Bergstedt.
Vägslitageavgifter finns redan i vissa andra europeiska länder, och ser ut att sprida sig till fler. Men näringens företrädare är inte positiva.
- Vi är emot avgiften. Det blir en stor kostnad för åkerierna, säger Dick Sundberg, regionansvarig för Sveriges åkeriföretag.
Näringen har sett exempel på tidigare misslyckade avgifter, som den tidigare dieselavgiften.
- Om vägslitageavgiften ska införas är det viktigt att den blir rättvis, säger Sundberg.
Införs i övriga Europa
Riksdagsledamot Leif Pettersson tycker ändå att avgiften är bra. Han pekar på att den nu införs i övriga Europa, och avgiften är lägre för bilar som är mer miljövänliga.
- Finns den då inte här så skickar man de sämsta bilarna till oss, och vi får de värsta utsläppen, säger han.
Men det är inte bara miljön som är problematisk för åkerinäringen.
Socialdemokraterna jämför branschen med Vilda västern.
Oseriösa företag tar in utländska förare som får köra undermåliga lastbilar till slavlöner.
Det här leder till osund konkurrens - och dålig lönsamhet för företag som håller sig till svenska kollektivavtal.
- De oseriösa vinner fördelar på de seriösas bekostnad. Det förekommer lönedumpning och att kriminella nätverk nästlar sig in, säger riksdagsledamot Leif Pettersson (S).
Nationell samordnare
För att komma till rätta med detta vill Socialdemokraterna för det första värna kollektivavtalen. Man vill även se en nationell samordnare som stärker kontrollen av yrkestrafiken.
Dessutom kräver S att den som beställer en transport får större ansvar för att se till att den inte genomförs på ett oseriöst sätt.
- Beställaren måste kolla upp hur transporten sker. Samma sak som man har i Finland, säger Pettersson.
Dick Sundberg anser att det är bra att man nu börjar diskutera de problem som åkerinäringen ställs inför.
- Det är bra att man börjar agera, säger han.