Ett steg närmare ett Harrvikens marina

Planerna på att bygga en småbåtshamn i Hertsölandet går vidare - till glädje för båtägare utan båtplats.Harrvikens marina ab ska erbjuda två hundra båtplatser och serviceverkstad.Men alla gläds inte satsningen.

För att småbåtshamnen Harrvikens marina ska bli verklighet måste båtleden in till Harrviken muddras.

För att småbåtshamnen Harrvikens marina ska bli verklighet måste båtleden in till Harrviken muddras.

Foto:

LULEÅ2014-02-06 05:00

Det är långa köer för att få en båtplats i Luleå.

Ettans båthamn i centrala Luleå har ungefär 200 i kö, till Hindersöstallarnas båthamn är det hundra som väntar på plats.

Bristen på båtplatser är grunden till att Erik Finni och Mona Malm Finni startade bolaget Harrvikens marina ab för att bygga en ny småbåtshamn i Hertsölandet knappt en mil utanför centrum.

Nu finns ett förslag till detaljplan för området.

Harrvikens marina kommer att blir en fullservicemarina med alla faciliteter som restaurang, båtförvaring, båtservice och husvagn- och husbilsplatser.

Marinan ska byggas i etapper.

I den första etappen kommer 100 av de totalt 200 båtplatserna byggas. Båtleden in till Harrviken ska muddras och parkeringsplatser och båtuppläggningsplatser anläggas. Budgeten för den första delen är sex miljoner kronor.

– Hälften av båtplatserna kommer att vara andelsplatser och den andra hälften ska vara hyresplatser, säger Erik Finni.

De följande två etapperna beräknas ta fem år att uppföra. I dem ska två eller tre båthus byggas med 100 båtförvaringsplatser. En servicebyggnad ska också byggas. I ett av båthusen kommer en verkstadsdel finnas med möjlighet till underhåll och service av båtar.

– Serviceverkstaden ger arbete för tre till fem årsarbeten och under sommartid kommer vi anställa ungdomar som kan ta emot och visa gäster till rätta. Det här är en del i Hertsölandets utveckling, säger Finni.

Under processen har flera grannar till den planerade marinan protesterat. Finni säger att man tagit deras synpunkter på allvar.

– Vi har ändrat läget för hamnen och dragit vägen på ett annat sätt. Vi är mån om att inte förstöra för någon. Båthusen är byggda på ett sätt som ska minska bullret. Vi har gjort vad vi kunnat för att alla ska bli nöjda.

När hamnen väl är färdig kommer nog de flesta tycka att det är en bra grej, säger Erik Finni.

Vanja Åström som bor nära den tänkta hamnen är en av dem som inte är glad åt planerna.

– Nej, det här är inte bra. Först var det en hamn för 20 båtar, men nu blir det ju flera hundra. Muddringen förstör vattnet och när det blir mer trafik här ökar risken för inbrott, säger hon.

Till veckan har kommunen bjudit in berörda till samrådsmöte kring förslaget till detaljplan. Muddringen som behövs för hamnen ska mark- och miljödomstolen ta ställning till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om