– Det här blir ett riktigt lyft. Både för hamnen och för Luleå som stad, säger Per Erlandsson, delägare i företaget Granec, som äger och driver Ettans båthamn.
Bygget är en del i det spektakulära Projekt Kuststad, som innebär att hamnen flyttas ut cirka 100 meter samtidigt som en stor del av hamnbassängen i stället fylls ut för att ge mark åt bostäder.
Arbetet med hamnen inleddes sent i höstas när de gamla bryggorna revs bort. Detaljplanen vann laga kraft i januari och sedan dess har Granec med hjälp av underentreprenörer gjutit fundament, gjort landgångar, byggt upp den nya vaktkuren och elcentralen samt förstärkt och förlängt stenarmen som de nya bryggorna utgår ifrån.
När isen släppte i början av maj tog arbetet med de nya bryggorna vid. Pontonerna är mellan 10 och 20 meter långa, 2,5 till drygt 4 meter breda och helgjutna i betong med invändiga flytblock. De dras ihop invändigt med vajrar och förankras med grova kättingar och mäktiga betongblock på botten.
– Det är ett jäkla jobb att få dem på plats men de blir grymt stabila, säger Per Erlandsson.
Tre bryggor är åttio meter, tre är 120 meter. De fyra yttersta bryggorna fungerar även som vågbrytare, de är extra kraftiga och är mellan 90 och 200 meter långa.
Tanken som genomsyrar bygget är att det ska vara stabilt och hålla i längden.
– Den nya kajen blir 2,4 meter bred i stället för 1,6 meter. Vi vill ha breda bryggor där man kan mötas även om man har var sin kärra. Det ska vara stadiga uppgångar och landgångar där man kan ta sig fram med rullstol och räcken som inte går att rubba. Det här är en hamn som ska leva i många år. Livslängden på pontonerna är nog 50–60 år och då behöver i alla fall inte jag vara med när de ska rustas (skratt).
Bommarna vid bryggorna är redan på plats. Flytkropparna är på 150 liter, jämfört med de tidigare på 60 liter. På de längre bommarna sitter dubbla flytkroppar.
– Det blir stabilt på ett helt annat sätt när man ska kliva i och lasta, och det fina är även att man inte kan köra in i bommen längre.
Snart ska vågbrytarna i vattnet och planen med invigning den 13 juni ser ut att hålla.
– Vi prioriterar att få igång hamnen. Men allt kommer inte vara helt i ordning. Arbetet med att dra el och vatten ut på bryggorna pågår, exempelvis. Vi vill även ha gjutna parkbänkar och läskärmar på vågbrytarna, men det kommer senare. Kajen blir inte full bredd på alla ställen förrän till vintern.
Per Erlandsson bedömer att satsningen kostar minst 30 miljoner kronor. När allting står klart har Ettans nya båthamn cirka 650 båtplatser, 200 fler än tidigare.
– Det här blir den största marinan i Norrland.
Granec ligger även bakom bostadsbygget, som drivs tillsammans med Nåiden. Till sommaren/hösten börjar hamnbassängen fyllas ut och till vintern inleds bygget. Första etappen borde vara klar hösten 2018.
– Visst är det en dröm som blir verklighet. För min del började allt i Nynäshamn för tio år sedan när jag hälsade på en kompis. Där byggdes nya hus vid vattnet och jag tänkte "det där borde ju vi också kunna göra". Jag tyckte jag hade en så bra idé och gav aldrig upp.
Totalt blir det 300 lägenheter omgivna av vatten. Även restauranger, handel och service planeras.
– Luleå får en strandpromenad med bryggor, båtar och bostäder och ett attraktivt område som kan användas året runt. Det känns bra att få vara med om en sådan här förändring, säger Per Erlandsson.