Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet fick information om underlaget till Framtidens skola i Luleå samma dag som man gick ut till allmänheten och har inte varit del i arbetet med att ta fram den.
För Gudrun Medman, biträdande kommunombud, Lärarnas riksförbund Luleå, och Bo Eriksson, ordförande Lärarförbundet i Luleå, finns många frågetecken i förslaget.
Förutom att möta en framtid brist på lärare så har facken inte hört några argument för varför man vill lägga ner skolor och slå ihop högstadium.
Och när det gäller lärarbristen har de andra förslag.
– Lärarbristen löser man bäst med högre löner och bättre arbetsförhållanden. Görs inget åt arbetsbelastningen kommer fler sluta än de som går i pension, säger Eriksson.
I förslaget vill kommen alltså lägga ner ett antal mindre skolor. Men det finns forskning som talar emot allt för stora skolor, säger Eriksson.
– Storleken på skola har betydelse för trivsel för elever och lärare, men det går inte att säga någon brytpunkt där en skola är för stor, säger Eriksson.
Luleås största skola är Furuparksskolan med 472 elever, näst störst är friskolan Nya läroverket med cirka 420 elever. Den nya skolan på Kronan, Tallkronanskolan, byggs för 500 elever.
– Det finns bra fungerande små skolor, samtidigt kan finnas fördelar med en större skola med mer utbyte med kollegor, säger Medman.
Läs mer: Klickbar skolkarta
Att erbjuda hela tjänster är ett av kommunens motiv till förslaget. Enligt facken är ganska många som har tjänster delade mellan olika skolor, framför allt lärare i slöjd, musik, idrott och lärare i moderna språk.
– Oavsett hur man gör tror jag att det kommer att vara visst resande också i framtiden. Det handlar mer om att göra scheman så att lärarna kan vara hela dagar på de skolor de undervisar vid, säger Medman.
Kommunen vill också flytta högstadiet från Hertsöskolan och Kråkbergsskolan. Men något motiv till detta har facken inte hört.
– Högstadier med tre paralleller brukar man säga vara nog för att klara ekonomi och lärarbehörigheten. Jag kan tänka mig att det kan beror på andra saker, som att man vill frigöra lokaler för att undgå renoveringar på andra ställen till exempel, men det är bara en gissning, säger Medman.
Läs mer: Kråkbergsskolan
Läs mer: Hertsöskolan
Eriksson tycker att kommunen borde vara tydligt med syftet förändringarna.
– Jag tycker att de ska skapa en referensgrupp med lärare och lyssna på vad de säger. Men tiden rinner ifrån oss, säger Eriksson.