– Snötryck är egentligen något man betalar ut från försäkringen när det kommer plötsligt. Om det redan ligger 50 centimeter snö på ett tak och sedan kommer det 20 till, så har man ju haft tid att ta hand om sina tak, förklarar Ulrica Boman, chef för skadeavdelningen vid Länsförsäkringar i Luleå.
Hon vill av sekretesskäl inte yttra sig i ett enskilt ärende, men generellt sett skiljer sig villkoren kraftigt beroende på vilken typ av byggnad det handlar om, berättar hon.
Mest generösa är reglerna för privatpersoners villor, men även där finns det undantag (se faktarutan).
För företag med fastighetsförsäkring gäller helt andra regler. Det krävs mer av fastighetsägaren och skador uppkomna av snötryck på växthus, plasthall, tält och båthus omfattas inte alls.
En sak som är viktig att veta är att hela försäkringsvillkoret inte finns med i försäkringsbrevet.
– Det är något som kunden själv måste gå in och läsa på vår hemsida. Det kan ju vara 60–70 sidor där det står vad som gäller. Det går självklart även bra att ringa till oss och fråga.
Hon betonar att Länsförsäkringar är ett kundägt bolag – om de inte håller sig inom villkoren drabbar det kunderna genom höjda premier.
– Vi letar sätt att ersätta våra kunder, men finns det undantag i våra villkor kan vi inte ersätta. Om vi skulle börja betala på grund av att kunderna går till tidningen, så gör vi ju ett fel mot kollektivet. Det blir orättvist mot de som faktiskt skottat sina tak.
Går det att överklaga ett försäkringsärende?
– Man kan alltid överklaga det hos oss. Därutöver kan kunden få ärendet prövat hos Allmänna reklamationsnämnden. Om man därefter fortfarande inte är nöjd, är det domstol som gäller.
Vad händer om en kund uppfattar handläggaren som nonchalant?
– Vi som bolag lägger oerhörd vikt vid att det inte ska finnas någon nonchalans hos våra handläggare och det är något vi följer upp.
Och om det ändå inträffar, vad gör ni då?
– Vi bandar alla samtal i utbildningssyfte och om en kund klagar på bemötandet lyssnar jag på samtalet i efterhand för att bilda mig en uppfattning om vad som har sagts. Beroende på vad som framkommer kan jag prata med kunden och jag pratar alltid med handläggaren. Kunden är också välkommen att lyssna på samtalet tillsammans med oss.
Ulrica Boman tycker det är bra att frågan om snöras och försäkringar blir omskriven i tidningen.
– Man måste förstå allvaret och att man har ett ansvar för sin egendom. Framförallt är jag rädd att det kommer att inträffa ett ras med personskador. Vi har inte sett slutet på den här extremvintern ännu.