Polisen i Norrbotten har fått in minst sex anmälningar om telefonbedrägerier enligt den senaste metoden, där bedragarna ringer upp personer och säger att de jobbar på sjukhuset eller hälsocentralen. De som blir uppringda ombeds att hämta sina bankdosor och slå in sin kod, eller använda sitt bank-id.
NSD intervjuade förra veckan bodensaren Lars-Åke Nilsson, som efter att ha vägrat slå in koden i sin bankdosa, uppmanades att lämna ut sina kortnummer.
Sarah Ekbom är kommunpolis för lokalpolisområde Luleå/Boden och hon riktar nu en skarp uppmaning till alla som blir uppringda:
– Lägg på luren! De här samtalen kan upplevas som väldigt skrämmande och obehagliga.
Hon påpekar att personerna som ringer kan låta väldigt trovärdiga, dessutom har de ofta redan många uppgifter om personerna de ringer upp. Lars-Åke Nilsson fick bland annat de första siffrorna i sina kortnummer upplästa.
– Det finns otroligt mycket information om oss på internet. Man ska veta att 80 procent av alla kortbedrägerier sker utan att bedragarna är i kontakt med fysiska kort, säger hon.
Tidigare har bedragarna använt sig av historier om fakturor som kommer att gå vidare till inkasso om personen som blir uppringd inte identifierar sig med bankdosa eller bank-id. Sms med påståenden om man är en anhörig som hamnat i penganöd är en annan metod som har använts.
Men den senaste tiden är det alltså uppgifter om att det är en läkare, sjuksköterska eller som i Lars-Åke Nilssons fall en "överläkarassistent" som ringer upp. Målgruppen för bedragarna är främst äldre människor, enligt Sarah Ekbom.
– Många äldre sitter ju och väntar på samtal från sjukvården, säger Sarah Ekbom.
En av anmälningarna som polisen har fått in gäller en person som blev av med 36 000 kronor. I ett annat fall var bedragaren nära att komma över 40 000 kronor, men transaktionen stoppades av brottsoffrets bank.
Sarah Ekbom uppmanar till stor försiktighet och hoppas att alla med äldre anhöriga pratar om riskerna med telefonbedrägerier. Mörkertalet är dessutom stort, befarar hon. Många som har drabbats skäms över hur de kunde låta sig luras.
– Om du tror att du har blivit utsatt för ett bedrägeri eller ett bedrägeriförsök, ring polisen! Kontakta även banken för att spärra kort och stoppa pengatransaktioner, säger hon.