– Vi har medverkat till en stor satsning på att bygga ut järnvägen. Men vi har inte kommit fram fullt ut ännu, så är det, säger Peter Eriksson, bostads- och digitaliseringsminister och etta på partiets riksdagslista i Norrbotten.
Han vill inte kalla det ett misslyckande.
– Vi har fått igenom flera saker, exempelvis flygskatten. Men är man ett parti med sju procents stöd så måste man kompromissa och inse att man inte kan ta hur stora steg som helst, säger Eriksson.
Anser du trots det att er miljöpolitik är trovärdig?– O ja, absolut. Det finns inget parti som har en tuffare miljöpolitik.
Läs mer: Flygskatten – så funkar den
I augusti 2010 skrev Eriksson en debattartikel i samband med att han i egenskap av språkrör invigde Botniabanan. Han slog fast att det var politikernas ansvar att höja investeringarna i järnvägen så att kapaciteten ökade och att förseningarna minskade.
Han ville även förändra kraven på SJ, som i stället för att leverera vinst till staten skulle ha som främsta uppgift att stärka tågtrafiken och se till att det klimatsmarta resandet ökade.
Men trots införandet av flygskatten i våras är en tågbiljett fortfarande dyrare än en flygbiljett.
– Flygskatten begränsar möjligen tillväxten men flyget är helt subventionerat trots att man till 100 procent använder fossila bränslen. Andra transportmedel är med och betalar i omställningen men inte flyget, konstaterar Eriksson.
Läs mer: Flygets utsläpp – som tre kilo biff
Priset är en faktor till folks val, ständiga förseningar är en annan.
– SJ fungerar men järnvägen är dåligt utbyggd.
Vilka möjligheter finns att bygga ut tågsystemet så att det kan konkurrera med flyget?– Ganska stora. Vi kommer att se en helt annan utveckling om ett par decennier när Norrbotniabanan och höghastighetsbanan mellan storstäderna i södra Sverige är byggd. Då kan man lyfta över de snabba tågen dit och öka kapaciteten i gamla stambanan. Det är ju det stora problemet nu, att vi har snabba tåg och godståg i samma spår.
Läs mer: Politikerna som flyger mest
Eriksson anser dock att starka flygförbindelser är viktiga i Norrbotten.
– Vi är längst bort. Längst från Stockholm och längst från Europa. Det är här och möjligen på Gotland som det är mest motiverat.
Peter Eriksson lyfte tidigare i år förslaget att Malmfälten och Pajala skulle ha en gemensam flygplats, placerad mellan orterna.
– En stor flygplats skulle kunna bidra till en ännu starkare utveckling både för kommunerna och Norrbotten som helhet.