1976 flyttade Mikael Hugoson till Norrbotten som 20-åring. I dag står han som ägare för ett charkimperium.
– Vi är inte bara ett av de största livsmedelsföretagen i Norrbotten utan också i Norrland, speciellt om man räknar in våra tre dotterbolag, förklarar Magnus Nilsson och syftar bland annat på Guldfisken kök och Jokkmokks korv.
I dag finns produktionen i Luleå och Skellefteå.
Trots att 2021 bjöd på oväntade utmaningar som ökade kostnader för el, bränsle och råvaror lyckades Nyhléns Hugosons att öka sin omsättning.
Den ser ut att landa runt 600 miljoner kronor. Om man lägger till de tre dotterbolagen stiger omsättningen till närmare 735 miljoner kronor.
Under det gångna året har arbetsstyrkan vuxit till 175 årsanställda.
– Vi har haft en bra utveckling på senare år. Vi ökar vår omsättning med drygt fyra procent under det senaste året och då ska man komma ihåg att 2020 var vårt bästa år någonsin, påpekar Magnus Nilsson.
Han pekar på satsningen på svenskt och framför allt lokal producerat kött och charkuterier som en framgångsfaktor. Koncernen har aldrig tidigare köpt in mer slaktdjur från norrländska köttbönder.
Siktet inför framtiden är förstås inställt på en bibehållen trend.
– Vi tror på en fortsatt stark tillväxt på våra kylda färdigrätter. Portionsförpackningar av klassiska maträtter som köttbullar, lasagne eller Pasta Carbonara säljer vi alltmer. Vi planerar att lansera nya produkter under det kommande året, lovar Magnus Nilsson.