Skolverkets nya riktmärken för gruppstorlek i förskolan välkomnas av Sonja Lundmark, chef förskolan Spira.
– Jag tycker att det är jättebra. Det får igång diskussionen om vad barn mår bra av, säger hon.
Spiran har sex avdelningar och 102 platser, det ger ett snitt på 17 barn per avdelning. Men vid förskolan går 110 barn och det blir ett snitt på drygt 18.
Anledningen till att man har fler barn än platser är antalet barn till föräldralediga. De får vara i förskolan 15 timmar i veckan och för dem får ges bara halv förskolepeng. Förskolan får pengar till tre pedagoger för 17 heltidsbarn. I statistiken har Spira en avdelning med 29 barn, men den avdelningen är delad i två.
Avdelning ”Inspirationen” har 21 barn i åldrarna fyra till fem år, ganska mycket mer än riktlinjerna. Lundmark säger hon har stöd för den organisationen i Skolverkets allmänna råd.
– Det finns andra faktorer som i lika stor grad som barngruppens storlek påverkar en förskolas kvalitet, som lokaler, personaltäthet, barngruppens sammansättning och inte minst, personalens kompetens.
Det sistnämnda har haft stor inverkan på hur Lundmark organiserat förskolan. Hon lyfter fram att pedagogerna är experter på att bygga relationer.
– Vi har kompetent personal på Spira och de gruppstorlekar vi har är gjorda efter en bedömning att det går bra. Jag måste göra så för att kunna ha en stabil organisation och grundbemanning som ska hålla över året. Jag vill ju inte behöva säga upp personal från den ena terminen till den andra.
Om Lundmark fick inflytande över resursfördelningen i kommunen så hade hon gjort något åt femtontimmarsbarnen, där förskolan bara får halv förskolepeng.
– Ett barn som är hos oss femton timmar i veckan har rätt till samma kvalitet som heltidsbarnen, till dokumentation, utvecklingssamtal och aktiviteter. De kräver inte mindre resurser, de är bara här kortare tid än de flesta andra, säger Lundmark.
Lundmark tycker att det är viktigt med förskola.
–Forskning visar att barn som gått i förskolan klarar grundskolan bättre, men bara om de går på en kvalitativt bra förskola. Och det handlar om pedagogerna och hur mycket kvalitet de åstadkommer på en dag.