"Förslaget kan orsaka lärartapp"

Underlaget kring framtidens skola riskerar att bidra till att lärare försvinner. Det befarar Mats-Ove Johansson, lärare Kläppenskolan.

Moje. Mats-Ove Johansson, 64,  mellanstadielärare vid Kläppenskolan i Sunderbyn tänker jobba kvar några år till.

Moje. Mats-Ove Johansson, 64, mellanstadielärare vid Kläppenskolan i Sunderbyn tänker jobba kvar några år till.

Foto: Göran Ström

LULEÅ2015-10-01 15:10

Mats-Ove Johansson, eller Moje som alla kallar honom, möter på Kläppenskolan. De är trångbodda i skolan berättar han när han leder oss till andra våningen och till hans klassrum. Där är det ombonat, moderna möbler, de första nya möblerna han haft under sina nästan 40 år som lärare i Luleå, och en soffa han räddat när den skulle slängas från en förskola. Den har han lagat själv.

– När ungarna kommer på morgonen så sitter de i soffan och pratar och tittar i sina mobiler.

Den gamla byggnaden på Kläppenskolan revs för åtta, nio år sedan enligt Johansson och Kläppenskolan har varit under luppen i snart tjugo år. Det har varit utredningar och förslag om ombyggnad och utbyggnad. I det senaste, underlaget för framtidens skola som Luleå kommuns skolledning kommit med, ska eleverna från Kläppenskolan flytta in i Kråkbergsskolan och skolan omvandlas till förskola.

Det är inte att Kläppenskolans verksamhet får andra lokaler som han ser som bekymret med underlaget. Det är att högstadieeleverna från Kråkbergsskolan ska flyttas till Stadsöskolan.

– Det handlar inte om någon värdering av Stadsöskolan, det är en bra skola. Men historiskt har Sunderbyungdomarna fått åka till olika högstadieskolor. När det blivit trångt där har de fått flytta till en annan skola.

I slutet av 1970-talet gick högstadieeleverna från Sunderbyn i Gammelstad. När det blev för trångt där fick de sedan flytta till Östra skolan i centrum och därefter till Tunaskolan.

– Vi vill behålla ett högstadium i Sunderbyn så att ungarna inte återigen behöver uppleva 80-talskarusellen som det var att åka runt till olika högstadieskolor. Sunderbyn är stolt över sitt högstadium. Vi vill inte heller slå sönder Kråkbergsskolans utvecklade arbetssätt.

Johansson tycker att underlaget om Framtidens skola är ofullständig.

– Det förklarar inte hur situationen med lärarbristen ska lösas genom större enheter och säkerställer inte tillgången till behöriga lärare. Tvärt om kan man riskera att tappa lärare genom att röra om i grytan på det här sättet. Jag tror dessutom att små skolor är attraktiva arbetsplatser för nya lärare.

Underlaget svarar inte heller på frågan hur det ska bli bättre för eleverna pedagogiskt, tycker Johansson. Dessutom finns ett demokratiskt problem eftersom föräldrar föredrar små skolor.

– Föräldrarna vill behålla den lilla skolan med trygghet och de mindre sociala sammanhanget. Många flyttar till Sunderbyn för att de själva gått på "Kläppen". Jag har varit lärare för barn till tidigare elever och där jag kände morföräldrar och farföräldrar.

Kläppenskolan/Sunderbyn

Kläppenskolan i Sunderbyn har 124 elever i låg- och mellanstadiet.

I underlaget till Framtidens skola:

Sunderbyn och Gammelstad blir ett upptagningsområde.

Kläppenskolans elever går till Kråkbergskolan 2016 eller 2017.

Eleverna från Kråkbergsskolans högstadium går till Stadsöskolan i Gammelstad 2016 eller 2017.

Kläppenskolan anpassas till förskola 2017– 2018 och dit sammanförs förskolorna Kläppenbacken, Lantmätaren och Arealen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om