31 punkter finns i det åtgärdsprogram Luleå kommun har kring att förbättra luftkvaliteten i Luleå centrum. Luften har vid flera tillfällen har varit så dålig att kommunen ålagts att vidta åtgärder av Naturvårdsverket och Länsstyrelsen.
Att ta ett helhetsgrepp kring trafiken i staden välkomnas av Jan Nyberg, gruppledare, (MP).
– Det handlar inte bara om utsläpp. Även när vi får bilar som inte släpper ut något så tar de mycket plats. Det handlar om hur man skapar en rättvis stad även för dem som går, cyklar eller kör rollator och är trivsam för de som arbetar, bor och besöker staden.
Några av förslagen:
* Sandviksgatan, enfilig.
Gatan är den näst mest trafikerade efter Bodenvägen. Just nu är en fil avstängd på grund av bygget på Kajan 18. Det ger kommunen möjlighet att undersöka hur det kan bli om den görs enfilig och ledning om bilisterna använder andra vägar som kanske inte är anpassade för trafikökningen, eller, som man hoppas på, väljer att använda sig av kollektivtrafik eller cykel.
* Rådstugatan, färre och smalare filer.
Rådstugatan binder samma infartsvägarna Bodenvägen och Sandviksgatan och har två körfält. Här utreds att ta bort körfält och göra dem smalare på Rådstugatan mellan Storgatan och Stationsgatan.
* Södra hamnleden, färre körfält.
Åtgärden skulle medföra bättre framkomlighet och trevligare miljö för gående och cyklister samt minskad barriär och ökad tillgänglighet till Södra hamnen.
* Begränsa antalet körfält längs Namnlösa gatan (mellan trekantens parkering och norra hamnen) och Skeppsbrogatan. Gatorna är tvåfiliga nästan hela sträckan.
I denna utredning ligger att omvandla trekantens parkering till torgyta och minska barriären mellan centrum och Norra hamnen. Enligt uppdraget kan denna förändring ge stor begränsning av framkomlighet och tillgänglighet för bilburna. Om det genomförs bör en annan parkering på norra sidan skapas. Annars finns risk för handelns attraktivitet och ökad trafik längs Smedjegatan.
Miljöpartiet är generellt för begränsningar av biltrafiken.
– Det är lämpligt att göra utredningar för hur det ska fungera innan. Bilen är viktig för Luleåborna och alla ska ha möjlighet att komma in till stan. Det finns en överdriven oro och konservatism när det gäller trafikförändringar. Det är inte meningen att stoppa trafiken, bara vrida lite sakta så att flödet minskar, säger Nyberg.