Fram med pengar till E4-korsningen!

LULEÅ. Emma Hedlund, 12, bor bara några hundra meter från skolan. Ändå måste hon åka buss till lektionerna.Skälet: Den farliga E 4-korsning som inte byggts om - trots år av planering.

Fotograf: Kurt Engström

Fotograf: Kurt Engström

Foto:

Luleå2007-05-03 00:00
Varje morgon klockan 7.40 kliver Ersnäsbon Emma Hedlund på bussen tillsammans med hennes lillebror David.

Sedan åker de cirka 300 meter till skolan.

Det kan vara Luleås kortaste skolskjuts, men den är nödvändig för barnen i Hedlunds familj.

Rakt genom byn, mellan den röda villan och Ersnässkolan, löper nämligen den tungt trafikerade E 4.

- Det är mycket trafik på morgnarna. Det skulle vara skönt om de kunde bygga om korsningen, säger Emma Hedlund.

Det är hon inte ensam om att tycka. Byborna i Ersnäs har väntat i åratal på att kunna korsa E4 utan oro. I fjol trodde byborna att Vägverket efter år av planering äntligen skulle sätta igång med att bygga en planskild korsning, berättar Vanja Lindbäck, Ersnäs amatörteaterförening.

700 står bakom kravet

En villa har till och med rivits för att få plats med korsningen. Men nu verkar allt ha gått i stå.

- Jag har varit på flera möten. Vägverket visade kartor och olika alternativ. Men nu är det definitivt skjutet på framtiden, säger Vanja Lindbäck.

Hon är en av 700 bybor som står bakom ett brev som de skickat till infrastrukturminister Åsa Torstensson, c. Byborna vill att ministern ska ta fram de drygt 30 miljoner kronor som saknas för att Vägverket ska kunna bygga om korsningen.

- Det här är viktigt för utvecklingen av byn. När barnfamiljer tittar på var de ska flytta är det viktigt med skolan och hur man tar sig dit, säger Vanja Lindbäck.

allt fler långtradare

De 8 000 fordon som varje dag passerar genom Ersnäs ska hålla 70 kilometer i timmen. Men byborna ser ofta förare som struntar i hastighetsbegränsningarna. Dessutom tycker byborna att de ser allt fler långtradare på E 4.

- Det är otroligt hur det ökat de senaste åren. När det är rusningstrafik är det en enda lång kö med bilar. Det gör att det blir små luckor när man ska över. Det blir många chansningar när bilarna kommer tätt, säger Vanja Lindbäck.

Peder Henriksson, objektplanerare på Vägverket, uppger att någon byggstart aldrig bestämts. Men för något år sedan hade verket lite mer så kallade trafiksäkerhetspengar.

- Då trodde vi att vi skulle kunna utföra bygget. Men då kom mitträckena, som är överlägsna ur trafiksäkerhetssynpunkt. Mitträckena har trängt undan det här objektet, säger Peder Henriksson.

Han bedömer att Vägverket inte har pengar till att bygga om korsningen de närmaste tre åren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om