Framtidens Luleå

Fyra kilometer i verkligheten - men det mentala avståndet är flera mil.
När centrum ska blomstra och utvecklas är nyckeln att knyta ihop Luleå tekniska universitet med stadskärnan.
Ett evenemangsstråk ska skapas, bland annat genom bostadsbyggandei industriområden och över vatten - och att parkeringsplatsen nedanför Strand galleria blir en park.

Foto:

LULEÅ2013-02-14 11:01

- Det här är i högsta grad nödvändigt, säger Ulrika Wänseth, vd för Luleå & Co, det kommunala bolaget som bland annat arbetar med att samordna och utveckla centrumhandeln.

Kampen för att bryta universitetets isolering har pågått länge.

- Vi har saknat studenterna ända sedan Kårhuset flyttade från centrum. Vi måste få kontakt med universitetet om handeln ska utvecklas och vi ska ha ett levande stadsliv, säger Wänseth.

Bostäder och industri
Första hindret på vägen är de två industriområdena Ytterviken och Skutviken, som ska förvandlas till mer blandade områden med bostäder och annan verksamhet.

- Vi uppmanar Luleås aktörer att anstränga sig i den här riktningen. Kommer det nya bostäder så följer infrastrukturen och handeln efter. Vi är noga med att våga profilera handeln så att vi kompletterar varandra istället för att konkurrera. Här ser vi framför oss dagligvaruhandel, säger Wänseth.

Sedan kommer vi till Mjölkuddsbanken och "Röda havet", där privata aktörer redan tagit sats.

Vid vattnet nedanför Mjölkudden har NCC en plan för ett nytt bostadsområde. Det kallades tidigare Mjölkuddsbrinken men har nu bytt till Munkebergsstrand.

Lägenheter över vatten
Och vid Röda havet är HSB:s och Galärens vidlyftiga vision i högsta grad vid liv. Planen är att bland annat bygga ett hotell och cirka 500 lägenheter över vatten och genom att fylla ut delar av viken.

Nästa stopp blir Norra hamn och vägen runt Gültzauudden.

- Det här är ett jätteviktigt stråk i Luleå, socialt, kulturellt och för rekreation. Det är många som rör sig här och det har länge funnits en vilja att det ska underlättas för att affärsverksamhet ska kunna bedrivas efter stråket, säger Wänseth.

Parkeringen blir park
Parkeringen nedanför Strand galleria ska bindas ihop med stråket och bli en park, eventuellt med ett torg. Och p-platserna ska grävas ned under jord, i ett p-garage.

- Det här ligger ganska nära i tiden vad jag förstått. Inom fem år, säger Ulrika Wänseth.

En sammanhållande cykelbana från universitetet till centrum finns i planerna.

På andra sidan centrum planerar kommunen en stor aktivitetsyta när Södra hamnplan blir klar.

- Det blir torghandel, loppisar, caféer och annan kommers där, medan Norra hamn mer får inriktning mot kultur och nöjesliv, säger Ulrika Wänseth.

Dessa fall är också konkreta exempel på tankarna för det framtida förtätandet och byggandet i centrum. Parkeringsplatser ska under jord till förmån för gröna, bullerdämpande oaser, det ska byggas på höjden och verksamheter med mycket besökare ska läggas i bottenplan på fastigheterna.

- Där det byggs nytt eller byggs om ska det på bottenplan vara möjlighet till god insyn, så att man kan inspireras, lockas och kanske njuta av det som händer där. Ett exempel som jag känner till är att Galären bygger nytt på Floras kulle. Det blir ett bostadshus men nedersta plan är anpassat för kommersiell verksamhet. Det blir bland annat glasväggar. Man kan tänka sig exempelvis ett café, säger Ulrika Wänseth.

Byggandet på höjden är en glödhet potatis. NSD har tidigare berättat om att Varvet har förutsättningar för att bli Luleås nya Manhattan. Fastighetsägarna slåss om att få bygga nytt och högt där Luleälven möter havet.

Höga planer - på vissa håll
I Luleås framtidsvision slås fast att de flesta hus inte ska vara högre än 4-5 våningar. Efter särskild prövning kan 10-12 våningar tillåtas.

Tre områden pekas ut som lämpliga för högre bebyggelse: Östra stranden (mot Skurholmsfjärden), Röda havet och Södra hamn vid Ångsågen.

- Här rör man sig inte i den täta gatumiljön och man kan till och med tänka sig att hus över 10-12 våningar passar väl, säger Henrik Sjöberg, stadsarkitekt.

FAKTA Visioner för centrum

Mer stad på samma yta är en av deviserna i Luleås utvecklingsplan för stadskärnan. Tankarna bakom det är att bygga på höjden, på tomma ytor och på områden som nu är parkeringsplatser.

Kommunen vill binda ihop centrum och universitetsområdet. Området däremellan ska förvandlas från industriområden till blandstad, det vill säga bostäder, arbetsplatser
och handel.

Exempel på andra förslag:

Stödja minst fem årligen återkommande evenemang i centrum.

Ge parkerna olika karaktärer genom att satsa på konst och andra kreativa uttryck.

Skapa odlingsmöjligheter på allmän plats.

Arbeta för att studentbostäder byggs i centrum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om