– Det här är ett stort misstag. Fritidsgården är jätteuppskattad och fyller en viktig funktion på Tuna, säger Isabelle Mejfäldt.
– Alla man pratar med tycker att det här är Luleås mysigaste fritidsgård. I stället ska vi få en kall korridor. Det kommer aldrig att bli lika bra, säger Tobias Johansson.
Vi träffar årskurs 9-eleverna tillsamman med deras kompisar Ludvig Jakobsson och David Körberg på fritidsgården. Samtliga utom David är även medlemmar i gårdsrådet.
De befarar att verksamheten slås i spillror.
– Det är jättebra ordnat här. Det finns flera olika lokaler. Vi kan spela pingis, biljard, airhockey. Det finns även ett spelrum och en bioskärm, säger Ludvig Jakobsson.
Eleverna är kritiska till hur beslutsprocessen skötts.
– Vi ungdomar har inte haft något att säga till om. De har bara tagit beslutet utan att fråga oss om någonting, säger Isabelle Mejfäldt.
– Det finns inte en enda av våra klasskompisar som tycker att det här låter bra. Alla är besvikna, säger David Körberg.
Marcus Hedström, rektor vid Tunaskolan, uppger att förändringen är en del av den stora ombyggnad som Tunaskolan är mitt uppe i. Bygget startade 2015 och ska vara klart till hösten 2019.
– Vi får hit hela särskolan och prognosen är att antalet grundskoleelever växer. För att få plats med alla bygger vi bland annat om aulan till klassrum. Vi gör även om tekniksalen till 2-3 klassrum och B-huset, där vi har syslöjd och hemkunskap, byggs om till fem klassrum.
Tanken var egentligen att flytta fritidsgården till B-huset.
– Vi skulle bygga på en våning men fick ändra planerna eftersom huset visade sig för bräckligt.
Fritidsgården ska byggas om och inrymma särskolan. I stället bygger man ett nytt fik i en av korridorerna där fritidsverksamheten från och med april ska bedrivas på kvällstid.
– Vi kommer även ha bildsal, musiksal och hemkunskapslokal öppen på kvällstid, säger Marcus Hedström.
Eleverna tar fram motorsågen för den lösningen.
– Vi målar inte och slöjdar inte på fritidsgården. Och de har sagt att vi inte kommer få ta med oss något härifrån eftersom skolan inte kan ta ansvar ifall någonting går sönder. Det kommer inte fungera, säger Isabelle Mejfäldt.
– Vi var tvungen hitta lokaler som kunde samnyttjas och har försökt hitta bästa möjliga lösning utifrån förutsättningarna. Men jag förstår att eleverna är besvikna, säger Hedström.