Fritt fram i stan -åt båda hållen

Nu försvinner de sista resterna av "raggarförbudet" från Luleås gator.
Det innebär att det blir fritt fram att köra i centrala stan - åt båda hållen.
- Kommunen har en intention att ta bort enkelriktningarna, säger Göran Gabrielsson, gatuchef.

Raggarrundan är inte längre aktuell. De enkelriktade gatorna fyller inte längre någon funktion och flera av dem ska nu bort.

Raggarrundan är inte längre aktuell. De enkelriktade gatorna fyller inte längre någon funktion och flera av dem ska nu bort.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2012-11-29 05:32

Raggarnas buskörningar är över. Därför vill tekniska förvaltningen nu ta bort några av de sista enkelriktningarna i centrala stan, de som finns på Köpmangatan och Stationsgatan.

- Enkelriktningarna har inget egenvärde egentligen, de är till för att styra trafiken där man ser att det blir bekymmer med framkomlighet, säger Göran Gabrielsson.

"Raggarförbudet"
- Med de här enkelriktningarna finns det ingen nytta med längre.

På 1970-talet infördes, på polisens uppmaning, i Luleå flera enkelriktningar i centrala delarna. Anledningen var raggarnas buskörningar och åtgärden kom att benämnas "raggarförbudet".

När bussnätet drogs om i början av 2000-talet försvann flera enkelriktningar, på Köpmangatan, Stationsgatan och Tullgatan. Och nu ska de sista enkelriktningarna bort, bland annat för att göra tillgängligheten till parkeringsplatserna runt Floras kulle mer tillgängliga.

Enligt Göran Gabrielsson finns en intention att ta bort enkelriktningar i stan, vilket har presenterats i den programförklaring för Luleå som nu tas fram.

Fåtal enkelriktningar
- I det förslag som nu ligger ska enkelriktningarna ses över och om möjligt tas bort. För att öppna för trafiken, säger han.

Nu finns det endast ett fåtal
enkelriktningar kvar inne i centrala Luleå, bland annat bakom stadshuset på Tullgatan och mellan Sandviksgatan och Stationsgatan.

Enligt tekniska förvaltningens uppskattning passerar cirka 500 bilar på Stationsgatan per dygn. På Köpmangatan är siffran 1 400 bilar per dygn.

Ärendet ska nu behandlas i tekniska nämndens arbetsutskott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om