Full fart ­– såväl i luften som på backen

När väderförhållandena är de rätta, som denna dag när vi besöker Luleå R/C klubb, samlas flyg- och bilintresserade på modellflygfältet på Knöppelåsen.

Treårige Viktor Bagrov är på besök med sin familj från Vindeln. Trots att han bara kört i några dagar har han full koll  på modellbilen ute på banan.

Treårige Viktor Bagrov är på besök med sin familj från Vindeln. Trots att han bara kört i några dagar har han full koll på modellbilen ute på banan.

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2018-07-05 18:34

Solen strålar från en klarblå himmel ute hos modellflygklubben Luleå R/C klubb som har sitt flygfält på Knöppel-åsen. Och det är här både modellflyg- och modellbilsentusiaterna samlas under fina sommardagarna när väderförhållandena är optimala. Det är också hit till flygfältet som besökare från övriga Sverige samt såväl Norge som Finland kommer.

Modellflygklubben startade i Luleå 1954 och 1987 invigdes modellflygfältet på Knöppelåsen. För några år sedan fick de sällskap ute på flygfältet av modellbilarna som då behövde en ny plats för sin utomhusbana.

Just nu pågår arrangemanget Midnight sun fly in, MSFI, ett arrangemang som lockar många flygintresserade inte bara från hela Sverige, utan även från Norge och Finland.

– Vi har haft det här jippot återkommande i 20 år. Nu pågår det under två veckor, och ett mer sammanhållet program startade i söndags. Huvud-aktiviteten är att flyga så så länge vädret tillåter och dessutom ha trevligt tillsammans. Många som kommer hit stannar och flyger under några dagar och åker iväg till andra platser. Flera av dem har blivit gamla bekanta som återkommer från år till år, berättar klubbens kassör Björn Lindgren.

Medelåldern bland modellflygarna är relativt hög, även om yngre också hittat hit.

– Vi funderar på att starta en pensionärsektion eftersom vi är många mellan 65-80 år som ägnar mycket tid åt detta.

Bland modellflyget har eldrift har tagit över i allt större utsträckning under de senaste tio åren. Anledningen är enligt Björn Lindgren den brist på utrymme som finns nere på kontinenten som tvingar fram alternativ från de mer högljudda förbränningsmotorerna.

– Här hos oss har vi inga utrymmesbekymmer så utvecklingen drivs inte av oss svenskar. Men nere på kontinenten är det trängre och eldrivna motorer är tystare och stör inte i tätbebyggt område. Dessutom har utvecklingen gått enormt mycket framåt så rent tekniskt finns det motorer i dag som inte fanns tidigare samtidigt som det är billigt nog för vem som helst att skaffa.

I klubben finns det medlemmar som fortfarande föredrar att bygga sina plan själva men det är lite av en utdöende gren.

– Modellflyg antyder ju att det ska vara en skalenlig modell av ett fullstort plan så det är ett felaktigt ord i dag där mycket av vad vi ser i dag snarare är fjärrstyrda plan, säger Bengt Lindgren.

För drygt fem år sedan fick modellflyget på Knöppel-åsen sällskap av de radiostyrda modellbilarna som nu samsas på området i varsin del av området, med en mindre campingplats emellan. För att locka fler intresserade till klubben anordnar man nu prova-på-dagar för nybörjare.

– När vi hade nybörjarhelg för ett tag sedan hade vi som mest 20 personer som kom och provade. När vi kör inomhus så på vintern så kommer ännu fler, berättar Adam Mujagic som själv hittat tillbaka igen efter flera års uppehåll.

– Jag höll på med detta mycket när jag var yngre, men hittade tillbaka hit igen med ett gäng kompisar när jag slutade köra motorcykel. Det är jättekul och det är en härlig familjestämning på banan.

Ute på Knöppelåsen finns allt bekvämt samlat konstaterar Adam Mujagic. Förutom bilbana och flygfält finns även drönarracing som man flyger med video-glasögon. Dessutom planeras en ny förarställning att byggas under året.

Är det en dyr hobby?

– Du kan lägga ner hur mycket pengar som helst. Det är dyrare att underhålla en metanolbil jämfört med en elbil, men inköpspris är ungefär detsamma, alltifrån några tusenlappar i inköp till uppemot 25 000 kronor för en tävlingsbil. För den som vill testa brukar vi hjälpa till i klubben och har några lånebilar, vill man fortsätta så har vi även en del begagnat att sälja.

Till helgen arrangeras modellbilstävlingen Nordsvenskan då det kommer tävlande från hela Norrland.

– I klubben har vi också en satsning där vi äldre i Luleå raceteam tar med ungdomarna på tävlingar söderut. Det är en satsning som vi har lyckats bra med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om