Det var tusentals av Lunets kunder som drabbades av störningarna som uppstod i nätet under torsdagsförmiddagen.
– Det handlar inte om att ha dragit ut fel kabel eller gjort något oaktsamt, det blev ett strömavbrott i och med en omkoppling, säger Johan Falk, affärsområdeschef på Lunet.
Det var när strömmen kopplades på igen och switcharna startade om som ett fel uppstod i programvaran, som sedan fortplantade sig i nätet. Det var inte så att hela nätet var helt släckt utan för många kom och gick uppkopplingen, medan det för andra var helt borta.
– Den här omfattningen av problem har vi aldrig stått inför tidigare. Det är oerhört beklagligt, säger Johan Falk.
Störningarna drabbade flera olika verksamheter i kommunen. Hälsocentralen i Råneå drabbades kraftigt då den inte gick att nå med varken telefon eller chatt, då all deras telefoni går över nätet. Under torsdagen gick de ut med ett meddelande på sitt Instagramkonto.
"OBS! Just nu har vi problem med nätverket och kommer inte åt journalsystem eller telefon. Felsökning pågår".
För butiken Lager 157 gjorde driftsstörningen att de inte kunde hantera kortbetalningar utan hänvisades till kontanter. Kunder utan kontanter hänvisades i stället till bankautomaterna på stormarknaderna. Samtidigt ska många andra varuhus ha sluppit undan nätproblemen.
– Vi förlorade mer än 50 procent i intäkter. Väldigt tråkigt att vi inte kunde göra kunderna nöjda. Många var besvikna, även om det fanns förståelse också, säger Sofia Käll, butikschef på Lager 157.
Däremot ska Luleå kommuns verksamheter inte ha drabbats särskilt mycket av driftstörningen.
– Vi har redundanta kopplingar inom flera verksamheter, vilket innebär att om en internetuppkoppling inte fungerar så provar vi en annan helt enkelt. Ibland går vi även över på mobilnätet. Och allt det sker per automatik, säger Daniel Ahlqvist, it-chef inom Luleå kommun.
Efter klockan 14 på fredagen så kunde Lunet meddela att alla hade fått tillbaka fibernätet och att de startar en utredning för att ta reda på orsaken till störningen. Man kommer även att rapportera till Post och telestyrelsen (PTS).
– Vi är rapporteringsskyldiga till PTS, så vi kommer att skicka in en rapport enligt konstens alla regler om vad som hänt, säger Johan Falk, affärsområdeschef.