Glädjebesked för Norrbotniabanan

Nu ger regeringen klartecken till Norrbotniabanan AB att skicka in sin EU-ansökan om medfinansiering av järnvägsplanerna. Därmed kan projektet få ett tillskott motsvarande 100 miljoner kronor.

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.FOTO: Göran Ström

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

LULEÅ2015-02-20 11:17

Norrbotniabanan AB har arbetat med ansökan sedan i höstas. I och med regeringens klartecken skickas nu ansökan vidare till EU.

– Vi är ett helt team som gläds idag och det gör vi tillsammans med alla fantastiska människor runt omkring som hejar på Norrbotniabanan, säger Gusten Granström, VD NBBAB, i ett pressmeddelande.

I juni hoppas NBBAB att få besked.

– Även om ansökan, mot förmodan, inte skulle bli godkänd i Bryssel är detta ett mycket viktigt informationssteg gentemot EU. Ju mer de vet om projektet tills nästa ansökningsomgång desto bättre.

Ansökan är totalt på drygt 200 miljoner kronor, hälften kommer från regionen och den andra hälften från EU. Arbetet som ansökan avser rör planeringen mellan Umeå och Skellefteå, de så kallade järnvägsplanerna, samt bygghandlingar för sträckan Umeå-Dåva.

Samtidigt konstaterar NBBAB att kapacitetsbristen mellan Boden och Vännäs är stor och behovet av ett dubbelspår är mycket efterlängtat.

I dag saknas omledningsmöjligheter till ett annat elektrifierat spår vid exempelvis rälsbrott. Med Norrbotniabanan och den gamla Stambanan genom övre Norrland erhålls nu en dubbelspårsfunktion.

– Framför oss ligger nu diskussioner om hur vi ska finansiera nästkommande ansökan och vad den ska innehålla, säger Granström. Samtidigt måste förhandlingarna om ansvarsföredelningen mellan staten och regionen rörande hela bansträckningen ta vid för att säkra en byggstart 2018, säger Gusten Granström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om