I nÀra hÀlften av de inspektioner som hittills Àr gjorda har myndigheten hittat brister i hanteringen av smittspridningen i kommunala skolor och friskolor.
Bo Eriksson, ordförande i LÀrarförbundet i LuleÄ, sÀger att facket har varit kritisk till hanteringen av smittspridningen lÀnge.
â Men jag undrar, Ă€r det dags att komma med inspektionen nu? Det Ă€r i tolfte timman, det borde kommit för ett Ă„r sedan, sĂ€ger han.
Han menar att skolans personal blivit "kraftfullt" utsatta under coronapandemin.
â Hur mĂ„nga som varit sjuka i och med det törs jag inte sĂ€ga men nu ser vi hur smittan sprider sig. Vi har hela tiden fĂ„tt höra att barn inte smittar men det verkar inte stĂ€mma.
Han sÀger att det Àr svÄrt att hÄlla avstÄnd i för-, grund- och högstadieskolor och har inget förslag pÄ hur man kan komma tillrÀtta med det. Men sÀger att skolorna egentligen borde ha körts pÄ halvfart i ett försök att sprida ut eleverna.
â Jag förstĂ„r att det stĂ€ller till det för förĂ€ldrarna men att sprida ut Ă€r enda sĂ€ttet att hĂ„lla avstĂ„nd. DĂ„ smittspridningen var som störst borde man stĂ€ngt ned.
Arbetsmiljöverket har hittills inspekterat 125 grund- och gymnasieskolor runtom i landet. Brister Àr bland annat att arbetsgivarna inte tillrÀckligt undersökt, riskbedömt och vidtagit ÄtgÀrder mot smittrisker, vid vilka arbetsmoment smittrisk i skolan förekommer eller om nÄgon i personalen tillhör en riskgrupp. PÄ vissa skolor har myndigheten Àven stÀllt krav mot arbetsgivaren att utbilda exempelvis skolans stÀdpersonal sÄ att deras arbetsuppgifter ska kunna utföras pÄ ett sÀkert tillvÀgagÄngsÀtt.
Arbetsmiljöverket har hittills fÄtt cirka 10 000 anmÀlningar som Àr kopplade till covid-19 i skolan. De handlar bland annat om att för mÄnga personer har vistats i ett och samma klassrum under en lÀngre tid och att lÀrare inte kan hÄlla tillrÀckligt avstÄnd till eleverna.
Arbetsmiljöverket har Àven tagit del av goda exempel dÀr ansvariga för verksamheten lyckats minska smittspridningen med innovativa lösningar. Exempelvis har skolklasser delats upp i tvÄ grupper och turats om veckovis dÀr den ena halvan befinner sig i skolan och den andra följer lektionerna digitalt i hemmet. Andra skolor har anvÀnt gymnastiksalen för att göra det glesare mellan varje elev och sÀkerstÀllt att lokalerna har en god ventilation.