Häng med ombord på exklusiva kryssaren i Luleå

I helgen lade säsongens tredje kryssningsfartyg till i Luleå och turisterna fick uppleva att promenera på isbanan i minus 20 grader.
– Vi älskar det, säger Ilse Kirchhoff, en av de tyska passagerarna.
NSD:s reporter tog chansen att gå ombord på fartyget.

Fartyget Hanseatic Spirit låg i Luleå i helgen.

Fartyget Hanseatic Spirit låg i Luleå i helgen.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2025-01-13 19:00

Helmut och Sabina Kröning från Tyskland var två av de många kryssningspassagerare som Luleåborna kunde möta på isen i lördags.

– Det är väldigt fint – isen och snön och isbrytarna, säger Sabina Kröning.

undefined
Helmut och Sabina Kröning tog sig en förmiddagspromenad med Rudolf och Ilse Kirchhoff. Alla fyra har kommit med lyxkryssaren.

Det är inte första gången de kommer hit på kryssning.

– Det var fantastiskt när vi var här ifjol, därför ville vi komma en andra gång och det är underbart. Våra favoritresmål är de som ligger väldigt långt norrut eller väldigt långt söderut. Vi har varit i Alaska, på Grönland, i norra Kanada och norra Ryssland och nu är vi här i Bottenviken, säger Helmut Kröning.

undefined
Ilse Kirchhoff berättar att det är dyrt att åka på vinterkryssning med Hanseatic Spirit, men har man pengarna är det värt det.

Ilse och Rudolf Kirchhoff som de har sällskap med på isen håller med.

– Vi är intresserade av den kalla norden och vi älskar det. Igår var vi också i Gammelstads kyrkstad, det var något jag inte hade hört talas om tidigare och det var så intressant, säger Ilse Kirchhoff.

Men det är inte billigt. En tur för två kostar runt 16 000 euro eller mer. Då ingår all mat, men inte drinkarna. 

– Du måste ha tid och du måste ha pengar. Våra vänner säger att de aldrig skulle åka dit det är så kallt. De vill ha solsken och för de pengarna skulle de kunna köpa vad som helst, säger hon och skrattar.

undefined
Ariane Vogeler och Eric Schirmann har varit och fikat på Gråsjälören och nu ska de gå ut på isen igen, kanske åka snöskoter och sedan åka till Gammelstad. "Vi har kommit för isens skull. Det är en annan atmosfär att resa på vintern. Så här kallt är det inte i Tyskland", säger Erick Schirmann. "Det är fantastiskt. När vi ligger vid land är vi utomhus på dagarna och när vi är ute till havs håller vi på med sport på båten, pilates och fitness", säger Ariane Vogeler. Dessutom får de föreläsningar om länderna som de besöker av experterna som är med på båten. "Vi har lärt oss om Gammelstads historia, industrin och stålet", berättar Eric Schirmann

Själv tycker hon dock att det är värt det om man har råd.

– Du får något speciellt.

Nu fryser hennes make om händerna så de ska gå vidare och leta efter glöggförsäljning inne i stan.

undefined
Thomas och Benita Kunkel gjorde samma kryssningstur ifjol och nu är de tillbaka. Kylan besvärar dem inte. "Det är kallt, men vi älskar det", säger Betina Kunkel.

Klockan nio nästa dag ligger det knappt 140 meter långa kryssningsfartyget Hanseatic Spirit fortfarande kvar bakom isbrytarna vid Svartökajen med morgonrodnaden som fond och NSD:s reporter får chansen att gå ombord. 

undefined
Fartyget Hanseatic Spirit låg i Luleå i helgen.

Genom vaktkuren tar sig ingen obehörig, men besöket är anmält och godkänt av presstjänsten i Hamburg i förväg. Sedan är det smidigt att ta sig ombord via landgången. 

undefined
Receptionen på kryssaren Hanseatic Spirit.

I receptionen möter kapten Axel Engeldrum och Matthias Mayer, med titeln general expedition manager, upp och föreslår att vi ska starta med en kopp kaffe.

undefined
Resat Yildiecim som arbetar i restaurangen och kommer till bordet med kaffe och kaka på en bricka i restaurangen, för dagen med utsikt in mot Luleå centrum. Till höger i bild sitter kapten Axel Engeldrum.

Vinterkryssning har blivit en ny trend berättar de. Ishavet är populärt och sedan ett par år tillbaka även Bottenviken.

undefined
Kapten Axel Engeldrum och Matthias Mayer.

– Vi gjorde vår första tur hit för tre år sedan. Vi tycker om att utforska nya områden och folk gillar vinteraktiviteter och kyla. Det är en ny erfarenhet för dem att gå ut i minus 20 grader och se snö och is och de vackra landskap ni har här uppe i norr, säger Matthias Mayer.

undefined
Kryssningspassagerarna fick en iskall lördag i Luleå och många passade på att promenera på isbanan.

De får åka hundsläde, vandra och göra skoterturer.

Det här kryssningsfartyget är inte något vanligt kryssningsfartyg, berättar de. Det står en flygel vid baren och det jobbar ett par artister på båten, men de bjuder inte på några storslagna shower.

– Istället för underhållning ligger vårt fokus på kunskap, förklarar Matthias Mayer.

undefined
Kapten Axel Engeldrum och Matthias Mayer visar på jordgloben var de har varit och rest sista tiden.

På fartyget arbetar experter i exempelvis geologi och biologi som dagligen håller föreläsningar om det som passagerarna har sett eller ska få se.

– Vårt koncept är att undervisa våra passagerare i kultur, historia och geologi för att de ska få lära sig mer om platserna vi besöker och vi har en professor i meteorologi som pratar om is, väder och klimat, berättar han.

undefined
Passagerarna har chansen att titta på vattenprover i mikroskopen ombord.

De har också gummibåtar som de kan ta ut passagerarna i för att nå mindre öar som man annars inte kan gå i land på.

undefined
Ännu en passagerarkryssare la till bakom isbrytarna vid Svartökajen i helgen.

Det här fartyget klarar att köra genom is upp till en viss gräns, men de samarbetar med isbrytare i hamnarna om isen är tjock.

– Vi är tacksamma för den hjälp vi får i hamnarna. Annars skulle det inte vara möjligt för oss att köra den här rutten. Det är en utmaning för oss och det är roligt att få resa runt och se sådana här platser. Det är ett fantastiskt jobb, säger kapten Axel Engeldrum.

undefined
Turisterna uppskattar att åka genom is med fartyget.

Tanna Schwarz med titeln guest relation manager visar sedan runt på fartyget. Hon börjar med rummen i gästkorridorerna.

– Alla har fönster, vissa balkong och de största är sviter med två rum och badkar, berättar hon.

undefined
Jeremy Jan arbetar med städningen av hotellrummen. Här är en av de mindre varianterna men med egen balkong.

Vi går vidare till det som kallas oceanakademien. Här finns det en pekskärm i väggstorlek där man kan trycka och få veta mer. Det finns också mikroskop för den som exempelvis vill titta på mikroorganismer i vattnet.

undefined
Även personalen fascineras av utsikten på båten. Tanna Schwarz tar en bild på dagens vy.

Uppe på däck finns en pool och i en annan del ligger ett spa med sjöutsikt. Gymmet har öppet åtta på morgonen till åtta på kvällen.

Fartyget har tre restauranger och det finns även möjlighet att sitta ute på däck och äta. 

undefined
Gymmet ombord.

Tanna Schwarz hälsar glatt på alla hon möter, det verkar vara en familjär stämning i personalen.

– Ja, det stämmer. Vi är ju så pass få som jobbar här så vi känner varandra, säger hon.

undefined
Emre Erdal jobbar som butler ombord. "Jag gör allt möjligt – städar, fyller minibaren och gästerna kan be mig om hjälp med allt de vill", berättar han. Han trivs. "Jag gillar att arbeta här. Och om det är så här på vintern, hur vackert är det då inte på sommaren." Men något besök i Luleå sommartid lär det inte bli. Han har jobbat på kryssare sedan 2011, men bara på vintern. Hemma i Turkiet arbetar han på hotell, men på vintern har de inga gäster.

 

undefined
En svit på lyxkryssaren.

 

undefined
Så här kan ett badrum se ut i en svit.

 

undefined
Det finns både torrbastu och ångbastu ombord.

 

undefined
Tanna Schwarz visar fynden som de har sparat från stränder jorden runt.

 

undefined
På en pekskärm kan man trycka för att få mer information, visar Tanna Schwarz.

 

undefined
Pedikyrrummet som hör till fartygets spa.

 

undefined
Soluppgång på däck.

 

undefined
Poolen är stängd just nu.

 

undefined
Ett isbjörnsfotografi pryder väggen.

 

undefined
Marion Börngen och Natascha Tod jobbar i kontoret där gästerna kan boka nya kryssningar. Utsikten från kontorsfönstret går inte att klaga på. Natascha berättar att hennes farmor är från Dalarna så hon pratar själv en del svenska, fast hon bor i Österrike.

 

undefined
Det finns tre restauranger ombord.

 

undefined
Matthias Mayer har titeln general expedition manager och ser till att passagerarna har något att göra om dagarna.

 

undefined
Utsikten från fartyget in mot Luleå.

 

undefined
Fartyget är närmare 140 meter långt.

 

undefined
Thomas och Betina Kunkel tar sig en promenad på isbanan med sina kameror om halsen. De gillar att vara på vinterkryssning i Bottenviken. "Det bästa är naturen", säger Thomas Kunkel. "Det är väldigt intressant att se det frusna havet och när fartyget kör genom isen", säger Betina Kunkel.

 

undefined
Fartyget lyses upp av lyktor på kvällen.
Fartyget Hanseatic Spirit

Hanseatic Spirits kryssning i Östersjön startade 5 januari.

Rutten är Hamburg, Stockholm, Luleå, Kemi, Oulu, Rauma, Köpenhamn, Kielkanalen och tillbaka till Hamburg.

190 passagerare följer med och i besättningen är de 185. De anställda är från olika länder och jobbar mellan två och åtta månader i taget.

Ombord finns alla möjliga yrkeskategorier. Förutom servicepersonal, städare, kockar, servitriser och fartygspersonal är det exempelvis läkare, sjuksköterska, snickare, rörmokare, ingenjörer och it-tekniker.

Hanseatic Spirit är byggt i Norge för 3,5 år sedan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!