Här är platsen för Luleås nya landmärke

Till våren måste arbetet med att spränga bort delar av Lilla Mjölkuddsberget starta, för att Luleås nya brandstation ska hinna bli klar i tid.

Nya brandstationen. Här syns var nya brandstationen samt återvinningsmarknaden och återvinningscentralen ska placeras, på berget intill järnvägen, mitt emot Mjölkuddstjärnen. Brandstationen är den stora byggnaden runt en innergård medan återvinningen placeras högre upp på berget. En ny cirkulationsplats och infart till området ska anläggas mot Haparandavägen.

Nya brandstationen. Här syns var nya brandstationen samt återvinningsmarknaden och återvinningscentralen ska placeras, på berget intill järnvägen, mitt emot Mjölkuddstjärnen. Brandstationen är den stora byggnaden runt en innergård medan återvinningen placeras högre upp på berget. En ny cirkulationsplats och infart till området ska anläggas mot Haparandavägen.

Foto: Luleå kommun

Luleå2017-11-11 07:00

Området där Luleås nya brandstation ska byggas kallas numera för Risslan av Luleå kommun. Kommunen har tagit fram ett förslag till detaljplan för området som nu är ute på granskning.

Tidplanen för hela projektet är tajt, om den nya brandstationen ska kunna stå klar för inflyttning under fjärde kvartalet 2020 vilket är målsättningen. Brådskan beror på att strängare säkerhetskrav börjar gälla för SOS Alarm och kommunen är angelägen att kunna behålla verksamheten i Luleå. Utgångspunkten är att den nya brandstationen ska rymma lokaler för räddningstjänsten, ambulansen och SOS Alarm, det handlar om totalt cirka 150-170 personer.

Eftersom den nya brandstationen kommer att ligga en bit upp i terrängen kommer den att bli väl synlig från Bodenvägen, framförallt när man kör ut från Luleå centrum i riktning mot Boden.

– Det blir ett landmärke i Luleå, säger Daniel Rova, tf planchef.

Det gör att kommunen kommer att lägga vikt vid brandstationens utformning tillägger han, men någon arkitekttävling lär det inte bli. Risken för eventuella överklagningar som leder till att projektet försenas måste minimeras.

Den största svårigheten i projektet är mängden berg som måste sprängas och schaktas bort. Problemet för kommunen är att bli av med bergmassorna, då kommunen inte får sälja stenen och därmed konkurrera med företag. Det rör sig om uppskattningsvis 70 000-90 000 kubikmeter berg som ska köras bort. Det motsvarar 30-40 lastbilstransporter per arbetsdag under ett års tid.

– Grundtanken är att entreprenören ska försöka lösa det, säger Robert Eriksson, avdelningschef projektutveckling på stadsbyggnadsförvaltningen.

Förhoppningen är att entreprenören ska ha användning av bergmassorna i ett annat projekt. Kommunen måste ändå hitta en plats att lägga upp bergmassorna, för att ha som reservalternativ utifall ingen entreprenör vill ta hand om det.

Återvinningsmarknaden och återvinningscentralen ska placeras högre upp på berget. På det sättet kan man dra nytta av den naturliga höjdskillnaden, då man slipper bygga upp speciella ramper för fordonen att köra upp på.

Tidplanen bygger på att kommunfullmäktige kan anta detaljplanen vid sammanträdet i februari 2018 och att den inte överklagas. Markarbetena beräknas ta ett år och därefter beräknas bygget av nya brandstationen ta cirka två år.

– Direkt planen vinner laga kraft ska vi gå ut med förfrågningsunderlaget, säger Robert Eriksson, avdelningschef projektutveckling på stadsbyggnadsförvaltningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om