I begynnelsen var Luleå Taxi. 1917 grundades ett av stadens äldsta företag och tog namnet Luleå droskägarförening. 100 år senare har företaget fortfarande lokala ägare, men ingår numera i en rikstäckande kedja, Sverigetaxi.
Luleå Taxi med 160 anställda bär fortfarande ledartröjan. Enligt styrelseordförande Mikael Hjorth skulle företaget behöva anställa ytterligare 50 förare för att bland annat kunna ha fler bilar ute under dygnets alla timmar.
Han tycker det är bra att det finns konkurrenter i stan.
– Vi upplever det inte som ett problem. Jag tycker snarare att det är bra med konkurrens när det handlar om upphandlingar av samhällstjänster som färdtjänst och skolskjuts, säger Mikael Hjorth.
På södra hamnplanen i Luleå står bilarna uppradade. Tanken var att det skulle ha varit sex uppstickare på bilden, men två företag lämnade återbud i sista stund.
Det är inte första gången som taxiprofilen Ola Johansson, 63, räknas in bland utmanarna. Han var med när taximarknaden avreglerades 1990, vilket gjorde det möjligt för nya aktörer att konkurrera med exempelvis prissättning.
Året efter grundades Sexans taxi av fyra chaufförer som var anställda hos Luleå taxi.
– Det lät som en kul idé. Vi lyckades få tag i vårt drömnummer och allt skedde snabbt mer av slump än planering. Vi blev erbjudna att köpa fyra Chevrolet Caprice som vi lät färga gula. Från dag ett hade vi bra snurr. Vi sågs som en uppstickare, men sånt kan man inte vara hur länge som helst. Till slut blev vår kostym lite för stor, minns Ola Johansson.
Han har aldrig lämna branschen utan trivs med att köra sina kunder. I dag är han en av grundarna bakom Min taxi Norrbotten. Företaget startade för två år sedan, har i dag 13 anställda och åtta fordon. De har tillsammans med företag i Umeå och Örnsköldsvik gått samman för att skapa en gemensam telefonväxel.
– Många förare är besviken att avregleringen inte innebar någon större förändring. Branschen har inte utvecklats. Det finns innovativa företag som Uber och Bolt, men inte i Luleå. Marknaden är för liten, säger Ola Johansson.
I faktarutan intill finns en presentation över Luleås taxibolag. Magnus Brodin tillhör veteranerna. Han startade eget för 20 år sedan.
– Det var tufft under pandemin. Man fick vänta fem timmar för att få en enda körning. Det var helt galet, men jag lyckades få det att gå runt utan att behöva söka bidrag. I dag klarar jag mig via mina stamkunder och marknadsföring på Facebook och Google. Jobbet är lika kul som förut, säger Magnus Brodin.
Luleå miljötaxi AB tillhör nykomlingarna. Företaget startade så sent som i mars förra året. I företagsledningen finns Per Göransson, som tidigare var gruppledare för Sverigedemokraterna.
– Vi var först med att använda oss av en elbil och det gav oss en bra start. Det är många kunder som gillar vår miljöprofil. I förra veckan fick vi igång en ny elbilsladdare mitt i stan. Numera är vi inte längre ensam om att köra elbilar.
Som nykomling, hur ser du på taxibranschen i Luleå?
– Det är likt ett getingbo. Det stjäls körningar hit och dit. Svarttaxi är fortfarande ett problem, men det verkar inte locka fler förare. Våra chaufförer känner igen alla förare som kör svarttaxi. De kör omkring i oskattade och oförsäkrade fordon. Märkligt nog verkar polisen inte göra något åt saken, hävdar Per Göransson.