Den stora nationella transportplanen för hela landets infrastruktur har nu presenterats i detalj. Det Àr Trafikverkets egna förslag till regeringen pÄ hur 622,5 miljarder kronor ska anvÀndas i all form av trafik fram till 2029. Hela förslaget kan justeras av regeringen innan det klubbas vÄren 2018. Dessutom kan planen revideras vart fjÀrde Är.
333 miljarder lĂ€ggs pĂ„ nysatsningar. Sju procent av den kakan gĂ„r till region nord â Norrbotten och VĂ€sterbotten. Det Ă€r en ökning fyra procent jĂ€mfört med förra planen. Men trots att det rör sig om cirka 37 procents av Sveriges yta Ă€r det en bra siffra, enligt Trafikverket.
ââJa, sett till den förra omgĂ„ngen Ă€r det positivt, sĂ€ger Helena Eriksson, nytilltrĂ€d regional direktör för Trafikverkets region nord.
Satsningar pÄ jÀrnvÀgen prÀglar planen, bÄde i söder och i norr. Det enskilt största projektet i norr Àr förslaget om börja bygga halva Norrbotniabanan under planperioden fram till 2029. Drygt 13 mil spÄr mellan UmeÄ och SkellefteÄ till ett vÀrde av cirka 13 miljarder kronor.
â Tidsplanen för byggstart Ă€r 2018 förutsatt att planen beslutas nu i vĂ„r. Vi betraktar det som möjligt.
Byggstarten avser Norrbotniabanans första etapp: UmeĂ„ â DĂ„va. Norrbotniabanangruppen hoppas pĂ„ att hela strĂ€ckan ska stĂ„ klar till 2030. Med det hĂ€r förslaget Ă€r man en bra bit pĂ„ vĂ€gen, menar Trafikverket.
â Det kĂ€nns jĂ€ttepositivt att fĂ„ igenom strĂ€ckan till SkellefteĂ„ i planen. Det bĂ„dar ju gott för kommande etapper sen, sĂ€ger Helena Eriksson.
Malmbanan föreslĂ„s fĂ„ ett ansiktslyft för att kunna hantera mer trafik. Men det blir inget dubbelspĂ„r till RiksgrĂ€nsen som LKAB hade hoppats pĂ„. Möjligen kan spĂ„rets första tre mil till Rautas bli dubbelspĂ„riga â om regeringen beslutar att skjuta till tio procent mer i budgeten.
IstÀllet Àr planen att förstÀrka delar av banan för tyngre transporter. FrÄn GÀllivare och söderut föreslÄs den tillÄtna vikten höjas till 32.5 ton, nÄgot som redan har testats i mindre omfattning. Det motsvarar cirka tio procents mer malm per tÄg eller cirka 680 ton mer malm. Inga dubbelspÄr alltsÄ, men en ökad kapacitet för nÀringslivet, menar Trafikverket.
â Det ökar ocksĂ„ kapaciteten i nĂ€rtid. Skulle man bygga dubbelspĂ„r kan det ta 10 till 20 Ă„r, sĂ€ger Mikael Lindholm, enhetschef för vĂ€gunderhĂ„ll.
LuleÄ drar en vinstlott i förslaget. Ett förslag Àr att satsa cirka 1,3 miljarder pÄ att muddra farleden in till LuleÄ hamn.
â Om vi tittar pĂ„ fartygen i dag som kan komma in Ă€r det cirka 55 000 ton per styck. Men genom den hĂ€r satsningen kan man öka volymen till 160 000 tons fartyg. SĂ„ det Ă€r en otrolig ökning av kapaciteten, sĂ€ger Helena Eriksson.
Dessutom föreslÄs en stor bangÄrdsombyggnad i centrala LuleÄ. Det öppnar upp mark för bostÀder och byggandet av LuleÄ resecentrum.
ââGenom att vi bygger om bangĂ„rden har vi ocksĂ„ ett samverkansavtal med LuleĂ„ kommun som gĂ„r in med fler Ă„tgĂ€rder. DĂ„ blir det ett resecentrum och en planskild korsning vid Lulsundsgatan.
Utöver detta finns bland annat satsningar pÄ mer underhÄll av landsbygdsvÀgar och stambanan. Dessutom ska E10 och E4 bli trafiksÀkrare. (Se faktarutan.)
Alla önskemÄl fÄr inte plats i planen och det Àr tuff konkurrens i landet dÄ allt ska vÀgas in.
â Det Ă€r givet att alla satsningar inte fĂ„r plats. Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga vad som gör att Norrbotniabanan kom med nu och inte en Ă„tgĂ€rd nere i Bergslagen. Men det Ă€r inte den diskussionen vi vill ha, sĂ€ger Helena Eriksson.