HÀr planeras LuleÄs nÀsta stora rondell: "BÀttre flöde"

Det har varit pÄ gÄng i flera Är men nu Àr det klart. NÀsta Är börjar bygget av en cirkulationsplats i GÀddvik. "Det kommer att bli bÀttre flöde", sÀger Gun-Marie MÄrtensson, projektledare pÄ Trafikverket.

Gun-Marie MÄrtsensson berÀttar om planerna för den nya cirkulationsplatsen som börjar byggas i GÀddvik under 2022.

Gun-Marie MÄrtsensson berÀttar om planerna för den nya cirkulationsplatsen som börjar byggas i GÀddvik under 2022.

Foto: Montage

LuleÄ2021-05-27 06:00

Genom att bygga en cirkulationsplats vill Trafikverket höja trafiksÀkerheten i korsningen mellan vÀg 968 och vÀg 616 intill Gamla GÀddviksbron utanför LuleÄ.

– NĂ€sta sommar Ă€r det mening att cirkulationsplatsen ska byggas, sĂ€ger Gun-Marie MĂ„rtensson, projektledare pĂ„ Trafikverket.

Just nu ligger projektet ute pÄ rÀkning för totalentreprenad och i september hoppas Trafikverket ha klart med en entreprenör.

– Sedan vĂ€ntar projektering under hösten och vintern. Det kan eventuellt pĂ„börjas förarbeten redan i vinter – men i sĂ„dana fall vid sidan om vĂ€gen.

Alldeles intill den korsning som finns i dag ett antal hus. MÄrtensson berÀttar att ombyggnationen inte kommer att pÄverka husÀgarna och deras tomter alltför mycket.

– Vi kommer inte att göra nĂ„got större intrĂ„ng. Det blir lite mer yta Ă€n i dag – men inte sĂ„ mycket eftersom att korsningen redan nu Ă€r stor. Dessutom förskjuter vi rondellen en aning.

Gun-Marie MÄrtsensson Àr projektledare för cirkulationsplatsen i GÀddvik.
Gun-Marie MÄrtsensson Àr projektledare för cirkulationsplatsen i GÀddvik.

Hon berĂ€ttar att planerna funnits Ă„tminstone sedan 1990-talet. 

Bakgrunden Ă€r att bĂ„de vĂ€g 968 och vĂ€g 616 leder trafik in och ut frĂ„n LuleĂ„. I korsningen Ă€r det problem frĂ€mst i rusningstrafiken pĂ„ morgon och sen eftermiddag. Det bildas ofta köer och störst problem Ă€r det för fordonen som ska korsa vĂ€gen och köra mot Avan eller BergnĂ€set. 

DÀremot Àr det ingen korsning som varit anmÀrkningsvÀrt olycksdrabbad.

– Fördelen Ă€r att det blir ett bĂ€ttre flöde. Det blir fĂ€rre stopp och start som gör allting bĂ€ttre luft-, buller- och miljömĂ€ssigt.

Det kommer Ă€ven att underlĂ€tta för de som pendlar frĂ„n exempelvis sörbyarna, Rosvik, PiteĂ„ och Älvsbyn.

– Vi kommer Ă€ven att göra en pendlarparkering intill.

SamÄkningsparkeringen kommer att vara placerad pÄ BÀlingesidan dÀr det i dag finns en parkeringsficka. Mitt emot, pÄ andra sidan BÀlingevÀgen, kommer den privata vÀgen som leder ner till Lule Àlv att stÀngas av och flyttas en bit lÀngre bort frÄn cirkulationsplatsen (se gulmarkering pÄ skissen som visar ungefÀrligt lÀge för vÀgen).

SÄ hÀr Àr det tÀnkt att den nya cirkulationsplatsen i GÀddvik ska se ut.
SÄ hÀr Àr det tÀnkt att den nya cirkulationsplatsen i GÀddvik ska se ut.

Hon berÀttar att cyklister och gÄngtrafikanter lÀttare kommer ta sig över vÀgen med tydliga passager i form av refuger.

Söderut kommer nya hÄllplatser för LÀnstrafiken att byggas.

SjĂ€lva cirkulationsplatsen kommer att vara enfilig med en rondell i mitten. Tidigare var förhoppningen att korsningen skulle byggas om 2018 – men nu blir det verklighet 2022.

GĂ€ddvik, GĂ€ddviksrondellen, Trafikverket, GĂ€ddviksbron
GĂ€ddvik, GĂ€ddviksrondellen, Trafikverket, GĂ€ddviksbron
Cirkulationsplats

En cirkulationsplats, eller rondell som mÄnga sÀger, Àr typ av vÀgkorsning med tvÄ eller flera avfarter som Àr till för att underlÀtta trafikflödet och minska olycksrisken.

Rondell Ă€r den yta som finns i mitten av cirkulationsplatsen. Runt rondellen kör trafiken alltid motsols.  

Fordon som tĂ€nker köra in i cirkulationsplatsen har vĂ€jningsplikt. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!