- En logistisk utmaning, fyller F21:s informationschef Johan Brolin i.
Mats Hällefors har kommit från helikopterflottiljen i Linköping och det är han som organiserar transporten av krigsmaterielen från sitt land i flygplanet från ett annat land och till övningar i ett tredje.
- Det är mycket som ska tulldeklareras, säger han om vad mardrömmen eller utmaningen består i.
Var destinationen står för det stora Antonov-flygplanet vill han inte säga. Sveriges försvar är numera väldigt hemligt.
- Det är någonstans i Afrika. Dessa helikoptrar har anpassats för uppdrag på södra breddgrader. Här
i Norrbotten har de klarat snöstormar och nu ska de klara sand som yr. Vi ska öva i Afrika och se om helikoptrar och besättningar klarar uppgiften. Sedan är de färdiga att sättas in i utlandsuppdrag när regeringen säger till.
Problem vid dåligt väder
Det som lyfte från Kallax
i går var de två Super Puma-helikoptrar som tidigare användes för försvarets egen flygräddning. Sedan den 1 april förra året är också denna verksamhet privatiserad.
- Nu sker flygräddningen från Sundsvall. Det kan innebära problem om flygvädret är för dåligt i Sundsvall. Då står vi utan, säger Johan Brolin.
Kulsprutebeväpnade
Nu ska det i stället räddas på krigsskådeplatser ute i världen. De gamla räddningshelikoptrarna har därför modifierats "för att kunna verka i förhöjd hotmiljö", som militären uttrycker det. Mest gäller det elektroniken, men också en rad andra förändringar.
Motorernas skyddas av nya luftintag som avskiljer stoft och sandpartiklar. Värmeutsläpp från motorerna minskas för att skydda mot värmesökande robotar. Det blir också möjligt att skjuta ut stora tomtebloss för att avleda sådana robotar. Skottsäkra plattor har monterats för att skydda personal och helikopter och de har också beväpnats med kulsprutor.
En månad i Afrika
Huvuduppgiften för Super Pumorna är transport av skadad personal till vårdinrättning. Därför har bakre delen av kabinen byggts om för medicinsk utrustning. Läkare och skjutsköterska ska ombord kunna ge skadade kvalificerad vård.
Efter en månad i Afrikas sandöknar blir det återtransport till Luleå för helikoptrarna. Då ska allt vara övat och klart inför en två år lång insats i Afghanistan med start första april.