Hemtjänsten sågar nytt system: "Personalen stressar ihjäl sig"

Teknik som strular, planering som havererar och stress som skjuter i höjden. Det är hemtjänstpersonalens situation i Luleå sedan det nya systemet Combine togs i bruk ifjol.
– Det är rena katastrofen, säger en av de anställda; Jan Holmgren.

Kommunals Marcus Bergström och huvudskyddsombudet Cecilia Linderälv ser mycket allvarligt på situationen. "Det är konstigt att man inte tar det här på större allvar. Ingen annan yrkesgrupp hade behövt stå ut med ett system som ständigt strular", säger Linderälv.

Kommunals Marcus Bergström och huvudskyddsombudet Cecilia Linderälv ser mycket allvarligt på situationen. "Det är konstigt att man inte tar det här på större allvar. Ingen annan yrkesgrupp hade behövt stå ut med ett system som ständigt strular", säger Linderälv.

Foto: Viktoria Berglund

Luleå2025-05-22 00:01

Han är mitt i ett morgonbesök hos en brukare när vi ringer. Jan Holmgren jobbar inom hemtjänsten och det är fullt upp, så vi bestämmer att höras senare på dagen.

– Jag har just flyttat. Jobbade i Råneå tidigare men är nu i Gammelstad, berättar Holmgren när vi får en pratstund i en paus runt lunch.

Jan Holmgren, hemtjänsten i Luleå, berättar om problem med teknik för inloggning, utloggning och annat. "Det kan ju inte vara så roligt för våra brukare om vi är där 40 minuter på morgonen och måste strula med tekniken hela tiden", säger han.
Jan Holmgren, hemtjänsten i Luleå, berättar om problem med teknik för inloggning, utloggning och annat. "Det kan ju inte vara så roligt för våra brukare om vi är där 40 minuter på morgonen och måste strula med tekniken hela tiden", säger han.

Han har jobbat inom hemtjänsten sedan 2023 och hann se det tidigare systemet innan Combine kom i mars 2024.

– Det förra var mycket smidigare. Då blippade man bara telefon i entrén när man kom och när man gick. Nu ska vi logga in flera gånger och hela systemet är rena katastrofen, det är kaos.  

Cecilia Linderälv är huvudskyddsombudet som anser att ansvariga inom hemtjänsten i Luleå inte hanterar arbetsmiljöproblem på ett tillfredsställande sätt. "Vi arbetar ju med människors liv, då är det jätteviktigt att tekniken fungerar. Det nya systemet Combine borde pausas och felsökas rejält".
Cecilia Linderälv är huvudskyddsombudet som anser att ansvariga inom hemtjänsten i Luleå inte hanterar arbetsmiljöproblem på ett tillfredsställande sätt. "Vi arbetar ju med människors liv, då är det jätteviktigt att tekniken fungerar. Det nya systemet Combine borde pausas och felsökas rejält".

Nu har skyddsombuden skickat in en så kallad 6:6a, en begäran om ingripande enligt sjätte kapitlet paragraf 6a i arbetsmiljölagen (se faktaruta).

– Personalen stressar ihjäl sig och är rädda att missa saker när tekniken strular. Man kastas ut och får logga in om och om igen. Planeringen kan vara fel, besöksbeskrivningarna inte uppdaterade och dokumentationen om brukarna kommer man inte alltid åt. Så det blir mycket frustration och nu har folk har fått nog. Man önskar att någon kunde ta det på allvar. Hade någon bara erkänt att det liksom inte funkar så hade det varit ett annat läge. Vi kan ju inte jobba i ett system som inte är komplett, säger huvudskyddsombud Cecilia Linderälv.

"Att ett pilotsystem som fungerar dåligt redan från start får pågå i över ett år är inte okej", menar Kommunals Marcus Bergström.
"Att ett pilotsystem som fungerar dåligt redan från start får pågå i över ett år är inte okej", menar Kommunals Marcus Bergström.

Kommunals Markus Bergström i Luleå, är även han upprörd.

– Att ett pilotsystem som fungerar dåligt redan från start får pågå i över ett år är inte okej, menar han. 

Verksamhetschef Katarina Morin kontrar:
– Combine är inte ett pilotprojekt, vi jobbar i skarp drift från 1 mars 2024. Verksamheten respekterar inkomna åsikter och omhändertar löpande de felanmälningar som våra medarbetare upprättar. 

De vi pratat med upplever att ledningen inte tagit dem på allvar när de påtalat problemen. 

– Om upplevelsen är att vi inte lyssnat så har vi brustit i vår kommunikation. 

Vad har ni gjort för att minska problem som uppstått?

– Först och främst har vi genomfört omfattande utbildningsprogram i olika omgångar för att säkerställa att all personal är bekant med de nya systemen. Konsulter från leverantören har besökt några hemtjänstgrupper och kartlagt brister, specialist och leverantör har haft täta träffar från mars i år för att komma till rätta med felanmälningar. Vi har även tagit itu med täckningen av mobilnätet genom att få leverantörer att förbättra signalstyrkan där den varit otillräcklig. 

Verksamhetschef Katarina Morin.
Verksamhetschef Katarina Morin.

En de mest riskabla delarna av systemet är att det kan bli fel i journalerna, berättar huvudskyddsombud Linderälv.

– Man ska bocka för flera delar innan man lämnar brukaren. Ibland står moment på listan som man inte gjort men som ändå måste bockas för, annars går det inte logga ut. Då kan det i journalen se ut som att något är gjort fastän det inte är det, och det kan drabba brukaren så att den inte får rätt insatser utförda.

Hemtjänst på plats. (arkivbild)
Hemtjänst på plats. (arkivbild)

I juni väntar tillsyn från Arbetsmiljöverket men facket vill att Combine pausas tills systemet är pålitligt, att tekniken felsöks och att personalens stressiga situation med Combine riskbedöms.

– Tanken med de här systemen är ju att de ska underlätta och föra oss framåt, istället förs vi bakåt och tvingas jobba dubbelt på papper. Det är extremt ineffektivt. Det är konstigt att man inte tar det här på större allvar. Ingen annan yrkesgrupp hade behövt stå ut med ett system som ständigt strular. Och allt är ju utöver det vi redan ska göra; att ta hand om våra brukare och ha en sund arbetsdag, säger Linderälv.

6:6a – så fungerar det

Ett ingripande enligt 6 kap. 6a § i arbetsmiljölagen handlar om en särskild rättighet som ett skyddsombud har att agera när arbetsgivaren inte hanterar arbetsmiljöproblem på ett tillfredsställande sätt.

Om skyddsombudet alltså upptäcker brister i arbetsmiljön kan en skriftlig begäran lämnas till arbetsgivaren om att åtgärda problem, föreslå åtgärder och ge en tidsfrist för svar

Arbetsgivaren måste svara inom den angivna tiden och antingen vidta åtgärder, eller motivera varför åtgärder inte vidtas

Om arbetsgivaren inte svarar i tid eller om skyddsombudet inte är nöjd med svaret, kan skyddsombudet begära ingripande från Arbetsmiljöverket.

Då prövar Arbetsmiljöverket ärendet. Om de anser att skyddsombudets begäran är berättigad kan de: Genomföra inspektioner. kräva att arbetsgivaren vidtar åtgärder, utfärda förelägganden eller förbud.

Källa: Arbetsmiljöverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!