Klockan är strax innan 20.00 torsdag 4 april och vi befinner oss på Åkerbärstigen. Flera boende i hyresrätterna är på väg ut med dunkar. Framför och bakom sophuset på innergården har två stora hål grävts. En slangbil pumpar undan vatten. Arbetet med att laga läckan är inne på sluttampen, säger de entreprenörer som vi pratar med.
En bit bort står Ann-Louise Lundgren, 63, med sin 20-litersdunk säkert placerad på rollatorn.
– Det är tur jag har den här, det hade blivit ännu slitigare annars, säger hon.
Ann-Louise tycker det gått ganska bra att kånka vatten, men hon berättar att makens hygien blivit lidande. Han har ansiktsmask och behöver rinnande vatten för att få den ren.
– Men jag tycker mest syn om barnfamiljerna. Det går ju inte att tvätta till exempel.
Hon är, som många andra vi pratar med, besviken på Lulebo som äger fastigheten. Informationen har varit bristfällig. Två SMS har gått ut från Lulebo, ett på tisdagen med information om att läckan ska lagas och ett på onsdag där boende erbjuds dusch och bad på Pontusbadet. Men Ann-Louise Lundgren säger att hon fått mer svar från sociala medier.
– Det mesta har jag fått veta via Facebook.
Ann-Louise Lundgren och en granne berättar att de gått över till att använda papptallrikar under tiden som de varit utan vatten.
– Det har varit besvärligt när man jobbar och ska passa tiderna för vattenleveranserna, säger grannen som vi inte hinner få namn på.
– Alla kan inte duscha på jobbet heller.
Vattenläckan upptäcktes på påskdagen av en boende på Åkerbärstigen och anmäldes direkt till Lulebo som äger ledningarna på fastigheten. Lumire som äger anknytningspunkten stängde av vattnet på söndagen. Men flera vi pratar med vittnar om att inga entreprenörer var på plats för att laga läckan förrän på tisdagen.
På torsdagkvällen är problemet nära att lösas, berättar entreprenörer på plats. Då ska läckan bara vara timmar från att lagas och vattnet ska slås på. Ett rör som dragits under sophuset ska ha sprungit läck och det var inte helt enkelt att hitta en lösning utan att riva byggnaden.
– Nu gör vi så att vi sticker in ett rör som har en mindre dimension och sen svetsar vi ihop det, säger entreprenören.
Hertsöbon Rikard Mannberg har förståelse för att det tar tid att laga fel, men är besviken över att det tog så lång tid innan arbetet startade.
– Vi ska väl ändå inte bli besegrade av ett trasigt rör? Det måste väl ändå finnas jourkillar i Luleå, säger han.
Han berättar också att information om vattenutdelningen, som sköts av en Hanséns Enterprenad på uppdrag av Lumire, inte nått alla boende.
– Min granne, som är äldre och finsktalande hade inte fått någon information och ingen hjälp. Så i tre dagar har jag hjälpt henne att hämta vatten också, säger Rikard Mannberg.
Lillemor Northman var en av de boende som var och fyllde vattendunkar till sitt hem, och hade en positiv inställning till vattenbristen.
– Inte tycker jag det här är så jädra farligt, man får se positivt på det hela, de gör ju vad det kan för att laga det här, dem gör ju sitt bästa. Visst det har varit jobbigt att inte kunna diska, duscha och tvätta men det går inte att klaga, säger Lillemor Northman.
– Jag får gå och duscha hos min mamma och pappa nu i stället. Jag tycker det har gått för långsamt, det behöver gå snabbare så vi kan få tillbaka vårt vatten, säger Margareta Olofsson.
Anzhelika Nordqvist jobbar på Hertsöskolan och var positiv också men lite störd över att hon inte kunnat duscha.
– Man vill ju vara fräsch och fin på jobbet, säger hon.
Sven Larsson på Hanséns Entreprenad är den som levererat vatten till de boende sedan söndag. En gång på morgonen, en gång mitt på dagen och en gång på kvällen.
– Vi gjorde upp ett schema och jag var jour. Så det var inga problem för oss, säger han.
– Det var bara hoppa i bilen och fara.
Sven Larsson fick höra att han skulle vara beredd på att kunderna kan vara besvikna och att det skulle gå ut över honom. Men han skrattar och säger:
– Äh det är det minsta problemet för mig. Nej, nej, nej. Man får inte vara lagd åt det hållet.
– Jag förstår deras frustration för det händer ingenting förrän på söndag till måndag mitt på dagen då de började fundera på hur de ska göra för att laga det här.
Han menar att om det varit en kommunal ledning som brustit hade det varit grävt redan på söndagen.
– Då hade det varit så många som drabbats. Vi hade kunnat vara här och gräva då.
Men nu verkar det vara sista vändan för dig, de säger att det ska vara klart om två timmar.
– Det luktar som det, jag ska gå och titta, säger Sven Larsson.
– Det brukar ta mer tid än vad de säger. (skratt) Jag har varit på x antal vattenläckor.
Vi har sökt ansvariga på Lulebo med frågor om vattenläckan. Vi har också varit i kontakt med Lumire som hänvisar till Lulebo.