"Höjd kilometerskatt hotar jobben"

De rödgrönas förslag till kilometerskatt hotar jobb i Älvsbyn. Det hävdar Donald Johansson, tidigare vd i Älvsbyhus. Men Peter Eriksson (MP) lovar att försöka ordna kompensation.

"Om väljarna vetat detta hade de röstat annorlunda", säger Christina Snell-Lumio.

"Om väljarna vetat detta hade de röstat annorlunda", säger Christina Snell-Lumio.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2010-09-18 06:00
Kilometerskatten ska påföras tunga lastbilstransporter. Exakt hur den ska utformas är inte klart, men de rödgröna har signalerat att skatten ska införas.
- Det här oroar vi oss för. Det kommer utan tvekan att påverka oss negativt, säger Donald Johansson.
Ökade kostnader
Det förslag till beskattning som han tagit del av leder till en ökad kostnad på 4,2 miljoner för företagets hustransporter från Älvsbyn. Till det kommer ökade kostnader för införsel av byggnadsmaterial.
- Blir det verklighet kommer vi att tvingas flytta vissa jobb från Älvsbyn, säger Johansson.
Exakt hur många vill han inte gå in på. Älvsbyhus har även fabriker i Värmland, Finland och Skåne, men fabriken i Älvsbyn ligger längst från marknaden.
- Kommer det här så kommer det. Vi får väl parera det då, Donald Johansson om skatten.
Centerpartiets riksdagskandidat Frank Nilsson ifrågasätter också hur kilometerskatten ska fungera. Han pekar på att upp till 4000 personer berörs i Norrbotten. Det handlar om personer inom skogsbruket och på åkerier.
Begränsade effekter?
Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson, i går på valspurt i Luleå, gav ingen exakt beskrivning av hur kilometerskatten kommer att påverka länet.
- Vi kommer inte att ta bort transportstödet och jag lovar att se över det så att de här effekterna blir väldigt begränsade, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om