Hon reste hĂ€rifrĂ„n efter studentexamen i Haparanda och tog sedan en fil. kand. examen i Ă€mnena arkeologi, etnologi och konstvetenskap efter studier vid universiteten i Lund och UmeĂ„. Den följdes upp med kulturarbetarlinjen vid UmeĂ„ universitet. Sedan började hon arbeta. Första uppgiften blev att bygga upp bildmuseet i UmeĂ„ och den andra uppgiften att bygga upp NorrtĂ€lje konsthall. Sedan byggde hon upp en egen konsthall i SkĂ€ret utanför Ăngelholm.
Viktig mötesplats
- Under hela min uppvÀxt tillbringade jag sommarloven i SkÄne dit pappas syskon hade flyttat. Vi tog rÀlsbussen frÄn stationen i HedenÀset. Sedan har jag bott och verkat i SkÄne i mÄnga Är som vuxen. Nu Àr jag tillbaka hÀr och ska bygga upp en konsthall med internationell profil som ska visa de frÀmsta inom konsten i dag.
Vi ska ocksÄ lÀgga stor vikt vid publikt pedagogiskt arbete för alla Äldrar. Inte minst barnen ska kunna jobba hÀr och fÄ konsten som en naturlig del i livet.
- Tornedalens svenskfinska kultur ska synas i verksamheten och konsthallen ska vara en viktig mötesplats med social betydelse för mÀnniskorna i Tornedalen, Norrbotten och Barents region. Den ska sprida kunskap om konst och ge inspiration och intellektuell stimulans, sÀger hon.
LÄngsiktig kvalitet
Bredvid konsthallssatsningen bygger Gunhild Stensmyr upp Guest House Tornedalen som ska erbjuda boende till utstÀllande konstnÀrer och andra som kommer för att arbeta i konsthallen. Hon har köpt ett flertal fastigheter i Vitsaniemi (som pÄ svenska heter Risudden) som hon renoverar till toppskick samtidigt som hon bevarar sÄ mycket som möjligt av det ursprungliga tornedalska.
- Ett bra boende gör det möjligt att fÄ lÄngsiktig kvalitet och hög kompetens pÄ verksamheten i konsthallen. Det skapar ocksÄ en konstant hög kreativ puls.
Vi möter Gunhild Stensmyr pÄ TolonengÄrden som tillsammans med AnundigÄrden Àr de första fÀrdiga delarna i Guest House Tornedalen. Bredvid möbler designade av Bruno Mathsson och andra berömda svenska möbeldesigners stÄr gamla möbler frÄn AnundigÄrden och pÄ golven ligger trasmattor vÀvda av fru Anundi.
Gunhild Stensmyr berÀttar ocksÄ stolt om snickaren i ArmasjÀrvi som har tillverkat fönster, dörrar, trappan upp till vindsvÄningen, trapprÀcket, bord och andra arbeten av högsta kvalitet.
VÄrdar kulturarvet
Högsta kvalitet i allt Àr tillsammans med natur, kulturarv och skönhet ledorden i Gunhild Stensmyrs arbete. Hon lÀmnar inget Ät slumpen. Allt ska vara genomtÀnkt in i minsta detalj.
Det Àr mÀnniskor frÄn hela vÀrlden som ska komma hit och de ska inte kunna önska nÄgot bÀttre Àn det som bjuds. TvÀrtom. De ska inte minst hÀnföras av Tornedalens sÀrart med den sköna naturen och kulturen i grÀnslandet mellan Sverige och Finland.
- Projektet Guest House handlar mycket om att vÄrda kulturarvet. Jag vill ha en levande landsbygd med vackra hus i vackra lÀgen och jag anvÀnder mig av lokala hantverkare och lokalt byggmaterial. Jag vill visa att det enkla Àr det vackra. Det Àr sÄ vackert med enkelt trÀ. Det ska vara naturligt, inget konstlat.
Ăppnar sinnena
GÀsthusen ska ha alla vanliga bekvÀmligheter, utom ett som ska ha 1901 Ärs standard utan vatten och avlopp, utan elektricitet och med utedass.
- Det blir en kulturupplevelse i att bo sÄ.
Konsthallen ska byggas vid TorneÀlven, mellan Àlven och riksvÀg 99 som löper genom Vitsaniemi by.
- Den öppna vyn över landskapet Àr majestÀtisk. Naturens rofylldhet och platsens magi öppnar sinnena och berikar upplevelserna. Den visade konsten Àr alltid i fokus, fjÀrran frÄn storstadsbuller och andra störande ljud, sÀger Gunhild Stensmyr.
Försenade anslag
Det Àr Ànnu osÀkert nÀr spaden för konsthallen kan sÀttas i jorden. Gunhild Stensmyr konstaterar lite besviket att nÄgra ekonomiska anslag blivit försenade. Men inget kan stoppa henne och det rÄder inget tvivel om att bygget kommer att förverkligas.
- 2015 rÀknar jag med att Konsthall Tornedalen ska stÄ klar. För att markera arkitekturens konstnÀrliga och miljöskapande betydelse ska inbjudna arkitektkontor frÄn hela vÀrlden tÀvla om arkitekturen.
Konsthallen ska drivas som en ideell förening. Styrelsen ska vara internationell och spegla det geografiska lÀget. Ledamöterna ska besitta hög kompetens, ha breda nÀtverk och tillsammans utgöra motorn i verksamheten. I den första styrelsen ingÄr möbeldesignern Christian Halleröd, Stockholm, marknadschefen i stÄlföretaget Stemcor, Eero Heikinpieti, LuleÄ, konstkonsulenten i Norrbotten, Klas HÀllerstrand, LuleÄ, chefen för à bo konstmuseum, Kari Immonen, à bo, och konstkritikern och curatorn Liutauras Psibilskis, New York.
EU-bidrag
Kostnaderna för byggandet av konsthallen berÀknas till mellan 35 och 40 miljoner kronor och kan bekostas med privata, regionala och statliga medel, och EU-pengar. Verksamheten inklusive driften berÀknas kosta mellan fem och sex miljoner kronor per Är.
- Det gÄr att fÄ fram pengar till projekt om idén Àr god och vÀl genomtÀnkt och det finns en eldsjÀl. NÀr det gÀller EU-bidrag sÄ skickar Sverige tillbaka en massa pengar dÀrför att mÀnniskor söker stöd i alltför liten utstrÀckning
- NÀr det gÀller verksamheten sÄ Àr min förhoppning att den kan finansieras enligt samma modell som andra icke vinstdrivande konst- och kulturinstitutioner.
Guest House Tornedalen Àr Gunhild Stensmyrs eget affÀrsdrivande företag och hon har satsat mellan fyra och fem miljoner kronor i privata pengar redan nu.
- Jag har blivit nominerad till utmĂ€rkelsen "Ă„rets investerare" i ĂvertorneĂ„ kommun. Det gör mig vĂ€ldigt glad, men det Ă€r som sagt "bara" en nominering Ă€n sĂ„ lĂ€nge, sĂ€ger hon.