Men det finns ett stort mörkertal, slår HGF fast. Det handlar om hyresgäster som har rätt till ersättning men inte gör anspråk på någon och hyresvärdar som inte vet vad som gäller.
– Vid störande ombyggnationer, exempelvis, möts vi ofta av stor förvåning från hyresvärdar när vi kräver ersättning åt våra medlemmar. Det här är oftast inte något som hyresvärden erbjuder ersättning för, utan man måste som hyresgäst kräva det, säger Niclas Sundell, chefsjurist vid HGF.
Vattenskador, vägglöss, höga radonvärden eller att lägenhetsytan var felmätt är exempel på faktorer som gjorde att 150 av HGF:s medlemmar i Norrland under 2014 fick tillbaka 9000 kronor vardera på hyran, totalt 1,4 miljoner kr. I några fall hjälpte HGF även hyresgäster att få skadestånd för halkskador.
De flesta fall löses efter förhandlingar. Ett av tio går till hyresnämnden eller tingsrätten.