Ida, 21, Ă€lskar folkrace – men framtiden Ă€r osĂ€ker

Ida HasselÄs trycker gasen i botten och med ett vrÄl och nÄgra smÀllar drar hon i vÀg i sin Opel Vectra A. Hennes svarta bil med rosa detaljer lÀmnar meterhöga dammoln efter sig, trots att Ida sÀger att hon kör lugnt. Hon tÀvlar i folkrace för en klubb med stora utmaningar, vilket pÄverkar 21-Äringen i hennes stora intresse.

Ida HasselÄs.

Ida HasselÄs.

Foto: Reino Jillker

LuleÄ2024-07-31 00:01

Ida HasselÄs tÀvlar i folkrace för LuleÄ motorsÀllskap, nÄgot hon har gjort sedan hon var femton. Vi trÀffar henne en varm sommarkvÀll pÄ hennes hemmaarena, NÀverbergets motorstadium i MÄttsund.

– Jag har haft ett motorintresse sedan jag var liten och hĂ€ngt med pappa i garaget. Sen körde min farbror folkrace nĂ€r jag var liten, sĂ„ det Ă€r vĂ€l dĂ€rifrĂ„n intresset har kommit. Men frĂ„n början var jag lite tveksam och tyckte det kĂ€ndes lite lĂ€skigt, sĂ„ det var inte givet att jag skulle börja, berĂ€ttar Ida efter att ha kört ett varv.

– Jag gillar tĂ€vlingsinstinkten och adrenalinet man fĂ„r, fortsĂ€tter hon.

Ida ser sig sjÀlv som en vinnarskalle.

Ida har tÀvlat i folkrace sedan hon var 15.
Ida har tÀvlat i folkrace sedan hon var 15.

– GĂ„r det dĂ„ligt Ă€r det mycket ilska. NĂ€r jag var yngre tog jag ut det över farsan, han fick ta mycket skit, skrattar hon.

– Folkrace Ă€r som en billigare variant av rallycross. Det Ă€r en bilsport dĂ€r man tĂ€vlar i heat och försöker samla sĂ„ mycket poĂ€ng som möjligt inför finalerna.

Eftersom flera bilar tÀvlar samtidigt mot varandra pÄ banor som inte Àr sÀrskilt breda blir det ofta nÀrkontakt mellan de tÀvlande.

– En gĂ„ng nĂ€r jag voltade rullade jag mellan tre och fyra varv. Det var under en tĂ€vlingshelg i Älvsbyn. Jag blev mest irriterad, inte rĂ€dd, berĂ€ttar Ida i en paus.

Inte heller pappa Niklas HasselÄs tycker det Àr lÀskigt att dottern tÀvlar i folkrace.

– Jag Ă€r inte orolig nĂ€r Ida tĂ€vlar, det Ă€r sĂ„ otroligt sĂ€llan nĂ„got allvarligare hĂ€nder. Det Ă€r större chans att vi gör illa oss i en trafikolycka pĂ„ vĂ€gen till en tĂ€vling Ă€n nĂ€r hon Ă€r pĂ„ banan, sĂ€ger Niklas medan Ida gasar i vĂ€g igen.

FortsÀtter du tÀvla efter att du har voltat?

– Om bilen gĂ„r att köra jag absolut nĂ€sta heat. Man kan vara lite stel i nacken dagen efter, sĂ€ger Ida med en axelryckning.

I pauserna torkar Niklas av vindrutorna och ger Ida en burk med mineralvatten som hon kan svalka sig med. Ute pÄ den dammiga banan steker solen och vind Àr det brist pÄ. Klockan Àr sju pÄ kvÀllen och det Àr nÀrmare 25 grader varmt.

– Det Ă€r nog mellan 40 och 50 grader hĂ€r inne, pustar Ida inifrĂ„n bilen.

Bilen Àr en Opel Vectra A.
Bilen Àr en Opel Vectra A.

Sporten pĂ„verkades mycket av coronapandemin, nĂ„got bĂ„de Åke DellenbĂ€ck, ordförande i LuleĂ„ motorsĂ€llskap, och Ida HasselĂ„s vittnar om.

– Det var mycket tuffare, klubbens bilsportare hade ingen verksamhet överhuvudtaget och banorna vĂ€xte igen. AnlĂ€ggningarna har varit vĂ€ldigt eftersatta, berĂ€ttar ordförande.

Ida pÄverkas ocksÄ av att det varit tuffare tider för föreningen.

– Just nu har klubben det lite svĂ„rt och vi Ă€r fĂ„ aktiva inom folkrace. Det krĂ€vs vĂ€ldigt mycket ideellt arbete för att hĂ„lla igĂ„ng en sĂ„dan hĂ€r anlĂ€ggning och för att kunna arrangera tĂ€vlingar, sĂ€ger hon och blickar ut över den stora stadion.

Hon berÀttar att deltagarantalet pÄ tÀvlingarna pÄverkades av coronapandemin.

– Man mĂ€rkte ju av en dipp efter pandemin, det var svĂ„rt för folk att komma i gĂ„ng igen. Att priserna höjts sĂ„ mycket de senaste Ă„ren tror jag ocksĂ„ kan ha gjort att vissa varit tvungna att sluta. Det Ă€r mycket som ska köpas in. Folkrace Ă€r ingen billig sport, men det Ă€r en billig motorsport.

Man behöver mycket sÀkerhetsutrustning för att köra folkrace, som den hÀr flamsÀkra overallen som Ida tar pÄ sig.
Man behöver mycket sÀkerhetsutrustning för att köra folkrace, som den hÀr flamsÀkra overallen som Ida tar pÄ sig.

Folkrace krÀver, förutom sjÀlva bilarna (som Ida förresten har fyra av), mycket utrustning. NÀr Ida HasselÄs ska tÀvla tar de bland annat med sig slÀp, reservdelar, tÀlt, dÀck och sÀkerhetsutrustning.

– Vi tar med oss 16 dĂ€ck nĂ€r vi ska pĂ„ tĂ€vlingar, berĂ€ttar Niklas HasselĂ„s medan Ida Ă€r ute pĂ„ banan och gasar.

Niklas meckar med bilarna och följer med Ida pÄ tÀvlingar.

– Jag tycker om att hjĂ€lpa till, jag har alltid haft intresse för att skruva i bilar.

Han ser inte allt fixande omkring som krÀvs för att kunna utöva folkrace som en börda.

– Meckandet Ă€r en del av sporten. I stundens hetta kan det vara mĂ„nga svordomar nĂ€r nĂ„got krĂ„nglar, men efterĂ„t inser man att det Ă€r en stor del av tjusningen med folkrace, sĂ€ger Niklas med ett leende.

– Alla Ă€r glada och hjĂ€lpsamma pĂ„ tĂ€vlingar. Det Ă€r samma personer som Ă„ker runt, sĂ„ man kĂ€nner alla, fortsĂ€tter han.

– Det Ă€r vĂ€ldigt familjĂ€rt, lĂ€gger Ida till.

Tycker du om att ha med dig pappa pÄ tÀvlingarna?

– Jo, det tycker jag. Det Ă€r kul att ha ett gemensamt intresse. Att vi har nĂ„got vi Ă„ker och gör tillsammans Ă€ven fast jag flyttat hemifrĂ„n, tycker Ida.

Hur lÀnge kommer du hÄlla pÄ med folkrace?

– SĂ„ lĂ€nge jag tycker det Ă€r kul och pappa hjĂ€lper till, sĂ€ger Ida och sneglar pĂ„ Niklas.

– SĂ„ lĂ€nge vi bĂ„da tycker det Ă€r kul, Ă€ndrar hon sig efter nĂ„gon sekund.

Ida HasselÄs sladdar i en av banans kurvor.
Ida HasselÄs sladdar i en av banans kurvor.
Fakta/folkrace

I folkrace tĂ€vlar man i heat om sex bilar pĂ„ en bana med varierande asfalts- och grusunderlag. Maxfarten Ă€r 80 km/h. NĂ€r segraren korats i A-ïŹnalen Ă€r alla bilar till salu. DĂ„ lĂ€gger man ett anbud pĂ„ startnumret och hoppas pĂ„ tur. Priset Ă€r 11 000 kronor. 

KĂ€lla: Svensk bilsport

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!