Inga pengar till Norrbotniabanan

Det fanns inga pengar till Norrbotniabanan när den Nationella transportplanen presenterades.

bråkdel till norrbotten. Regeringen stasar hundratals miljarder på järnvägsbyggen – i södra Sverige. Norrbottens infrastruktur får en bråkdel av summan.

bråkdel till norrbotten. Regeringen stasar hundratals miljarder på järnvägsbyggen – i södra Sverige. Norrbottens infrastruktur får en bråkdel av summan.

Foto: Kurt Engström

Luleå2014-04-08 13:07

– Illa, mycket illa. En trafikinfarkt hotar. Vi är väldigt oroliga, säger Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen.

Men Norrbotniabanegruppen och Norrbotniabanan AB fortsätter enträget sitt arbete.

– Till sist måste förnuftet segra, säger Gusten Granström, VD Norrbotniabanan AB.

När regeringen presenterade den nationella transportplanen för perioden 2014 till 2025 fanns inga investeringar avsatta för Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå.

– Det är otroligt bekymmersamt inte minst för att Trafikverkets prognoser för trafikmängden år 2020 på sträckan Boden – Vännäs uppnåddes redan 2012, säger Peter Roslund. Den bristande kapaciteten på stambanan genom övre Norrland orsakar ekonomiska förluster på över en halv miljard varje år, säger Roslund.

Företaget Ramböll har på uppdrag av Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen tittat på kapaciteten på stambanan genom övre Norrland mellan Vännäs och Boden. Ramböll konstaterar att det i dagsläget endast finns sju tåglägen kvar mellan Boden och Vännäs, räknat i båda riktningarna.

Ramböll sammanfattar läget enligt följande:

 De ekonomiska förlusterna orsakade av kapacitetsbristen på Stambanan genom övre Norra Sverige uppgår till 0,57 mdr per år, 17,1 mdr på 30 år.

 De ekonomiska förlusterna att inte Norrbotniabanan är realiserad uppgår till 1,74 mdr per år, 52,2 mdr på 30 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om