Ingen underhållsplan och ingen långsiktig strategi

Kommunrevisionen fann flera brister när man granskade kommunens lokalförsörjning. Det saknades planer för lokalförsörjning och underhåll.

Kommunrevisorerna har granskat kommunens lokalförsörjning. Det saknas en långsiktig strategi och planer för lokalförsörjning och underhåll.

Kommunrevisorerna har granskat kommunens lokalförsörjning. Det saknas en långsiktig strategi och planer för lokalförsörjning och underhåll.

Foto: Karin Bergdahl

Luleå2019-03-12 17:23

Granskningen som genomfördes 2018 av KPMG på uppdrag av kommunrevisorerna visade att stadsbyggnadsförvaltningen behöver stärka styrning, uppföljning och planering. Det saknades en fastighetsstrategi, en lokalförsörjningsplan och en underhållsplan för kommunens lokaler. Kommunrevisorerna uppmanar kommunstyrelsen att se till att dessa dokument skyndsamt tas fram.

Arbetet är redan igång uppger fastighetschefen.

– Alla rekommendationer de har gjort i granskningsrapporten är helt och hållet i linje med det arbete vi har påbörjat på fastighetsavdelningen. Det är en bekräftelse på att vi är på rätt väg, det känns jättebra, säger kommunens fastighetschef Fredrik Thyselius.

Fastighetsstrategin ska vara klar till hösten och ska beslutas av kommunfullmäktige. Det tas fram en lokalförsörjningsplan med fakta om de olika fastigheterna. Underhållsplaner har funnits men har varit av undermålig kvalitet uppger fastighetschefen. Arbete pågår med att fram bättre underhållsplaner, det ska vara klart hösten 2020.

Fredrik Thyselius säger att schablonkostnaden som avsätts för planerat underhåll behöver ändras. I dag avsätts 53 kronor per kvadratmeter, ett belopp som ursprungligen bygger på en 20 år gammal kalkyl som sedan räknats upp. Schablonkostnaden används när fastighetsavdelningen sätter internhyran för en lokal.

– Jag skulle vilja att schablonen speglar litet mera den verkliga kostnaden. Sedan är det så att det hänt mycket på 20 års tid, utemiljön på en förskola ser annorlunda ut i dag än för 20 år sedan, det är högre krav. Schablonen speglar inte de kostnader vi har, säger Fredrik Thyselius.

I kommunens lokalbank samlas fastigheter som förvaltningarna har sagt upp. Kostnaden för lokalbanken är cirka elva miljoner kronor om året och arbete pågår för att reducera kostnaderna till cirka 5,5 miljoner kronor om året. Fastighetsavdelningen håller på att ta fram en lista på vilka fastigheter som ska rivas eller säljas. Ett problem i sammanhanget är att det inte finns några pengar avsatta för att täcka kostnaderna för rivningen av dessa fastigheter, så pengar måste tas från driften.

Hur stort är behovet?

– Jag kan inte säga det på rak arm. Vi håller på att ta fram en lista på alla objekt, sedan blir det ett ärende till nämnden, så får politikerna ta beslut på alltihopa. Det kommer under våren, säger Fredrik Thyselius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om