Tågproblemen som drabbat persontrafiken drabbar inte malmtransporterna.
Enligt Anders Björnström, vd LKAB malmtrafik, körs tio malmtåg till Narvik och fem till Luleå, varje dag.
Bärgningsstyrka
- Vi har haft ett lokhaveri i vinter men det berodde inte på kylan. Vi har egen bärgningsstyrka som används vid sådana tillfällen, men det händer ytterst sällan. Bärgningsstyrkan måste vi ha. Vi måste kunna säkra våra leveranser. Till exempel har SSAB i Luleå ett litet lager och vi kan ju inte stänga ner masugnen, säger Björnström.
Kyla är besvärlig för all tågtrafik, hjul och räls blir skörare. Vid mycket sträng kyla kan LKAB ställa in transporter och bara köra dit man behöver säkra leveranser som måste gå.
Rejälare grejer
Men LKAB har inte behövt använda sig av den säkerhetsplanen.
Liknade bromsproblem som Norrtåg har inte LKAB.
- Nej, vi har väl rejälare grejer gjorda för kyla.
Inlandsbanan AB kör ett tåg mellan Östersund och Mora, tur och retur varje dag. Där har man inte haft så kallt i vinter, men ända snö och nedåt minus 25 grader.
- Vi har inte ställt in någon tur. Vi kör med gamla motorvagnar från 1970-talet och de klarar kylan och snön, säger Mats Westling, trafikchef, Inlandsbanan.
Någon plan på att ställa in vid sträng kyla finns inte.
- Vi kör. Vi har motorvagnar uppställda på strategiska ställen om det skulle hända något.