Initiativ i centrum ger framtidstro

Handeln i Luleå city vitaliseras av varje nytt initiativ. Det anser Marlene Bolstad, handelsutvecklare, Visit Luleå.
Och i veckan öppnar det senaste tillskottet – Åhlens i det nya huset i kvarteret Hunden.

Marlene Bolstad, affärsutvecklare på Visit Luleå AB, gläds över nya initiativ i Luleå centrum.

Marlene Bolstad, affärsutvecklare på Visit Luleå AB, gläds över nya initiativ i Luleå centrum.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2013-10-22 04:58

Det har inte varit ovanligt med rubriker om krisen för handeln i Luleå centrum de senaste åren. De har bland annat handlat om att Storheden utarmar centrum.

Nu kommer nya positiva siffror för handeln i Luleå och tongångarna är annorlunda. NSD har tidigare rapporterat om att ett handelsindex placerar Luleå på åttonde plats i landet.

Stark köpkraft

Luleås befolkning ökar och även om det har försvunnit butiker i centrum så har det också kommit nya.

– Handelsmönstren har förändrats enormt under de senaste tio åren och det har påverkat handeln i city. Men det finns en stark köpkraft i city. Den präglas av mode, design och nichade butiker, säger Andreas Lind, vd, Handelskammaren.

Ett toppläge i Luleå centrum, som det Åhlens får, är inte bara det bästa i Norrbotten, utan också i hela Norrland, anser Lind.

– Jag skulle vilja hävda att Luleå är en bättre handelsstad än både Umeå och Sundsvall.

Full aktivitet

Men ännu så länge döljs varuhuset Åhlens på Storgatan av vit och rödrandiga skyltfönster. Inne är det full aktivitet.

För tre veckor sedan fick Nina Viltok, varuhuschef, och hennes medarbetare tillgång till lokalerna. Nu är butiksinredningen på plats och överallt packas varor upp. Parfymerna står fortfarande i sina kartonger och i en stor trälåda ligger värmeljus i massor.

Hur det ska se ut, ner till hur många varor det ska stå på varje hylla, är förbestämt.

– Det har blivit arbete under sena kvällar men det har varit roligt. All personal är med och jobbar med att bygga upp det nya. Det är ju lite historia det här, säger Viltok.

Nytt koncept

Viltok säger att det nya Åhlens har ett helt nytt koncept. Flytten går från 3 000 kvadratmeter till 2 000 kvadratmeter, men den mindre lokalytan kommer inte förändra utbudet särskilt mycket, säger hon.

De som arbetar med flytten är de ordinarie femton anställda och så har det kommit folk från andra varuhus i norra Sverige.

Lena Lundström har jobbat på Åhlens i Luleå i 27 år. Åhlens bytte namn från Tempo 1985, varuhuset Tempo låg först i Shopping och öppnade 1955.

– Så det är lika gammalt som jag, säger hon.

Nu plockar hon upp tofflor från kartonger.

"Framtidstro"

– Det är roligt att flytta till något nytt. Alla har väntat på det här.

Åhlens är ju inte en nyetablering, men bara det att en butik byter lokaler har stort värde, säger Malene Bolstad, som arbetar med handelsutveckling vid Visit Luleå.

– Förändringar som nya lokaler och nyrenoveringar betyder självklart väldigt mycket. Nya bostadsområden och allt nytt som händer i staden ger en positiv känsla. Det blir en nyfikenhet kring det och det skapar mervärde och framtidstro, säger Bolstad.

Åhlens flytt har också öppnat för något nytt i de tidigare lokalerna, säger hon.

– Det är frigjorda ytor som kan skapa utveckling av stadskärnan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om