Inte alls snabbt

Foto: TOMAS ONEBORG / SvD / SCANPIX

Luleå2011-01-08 06:00

n Jag har tillhört de mest idoga bussresenärerna på Bodens lokaltrafik, åtminstone bland den vuxna befolkningen.

Så har det varit sedan busstrafiken gjordes möjlig och så har det varit ända tills nu då det planerats om till de nya snabbare busslinjerna.

På morgonen kommer jag cirka 40 minuter för tidigt och på eftermiddagen är jag hemma cirka 45 minuter efter arbetsdagens slut, om jag tar den nya snabbare bussen.

Med tanke på att resan är 7 kilometer lång kan jag inte betrakta det som att bussresan blivit snabbare nu.

Tidigare har jag åkt buss på vintern och cyklat på sommaren, men hittills har jag valt att cykla också nu under vintern. Det är snabbare att ta cykeln än att åka buss, även fast det är oplogat och spårigt och även fast det är kallt.

Bussen är inte heller anpassad till tågen.

Hit ut till Buddbyn går inga bussar alls från resecentrum, så vi som arbetspendlar med tåg måste först gå upp på stan för att hitta en buss.

Efter 17:30 går inga fler bussar så den som kommer senare får gå från Svartbjörnsbyn.

Är det verkligen tänkt att lokaltrafiken i Boden ska fungera så här? Är målet att få fler bussresenärer och att minska ner på privatbilismen?

Jag ser i huvudsak samma resenärer nu som tidigare, skolungdomen. Dels för att de inte har tillgång till bil och dels för att resan är gratis.

På liknande sätt kan vi lösa det för alla. Det finns flera orter i landet som har årskort på lokaltrafiken till en kostnad under tusen kronor, varför är inte det en möjlig väg också i Boden?

De goda intentionerna med biogas som drivmedel kan ju inte få gå i graven på grund av för få resenärer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om