Internet är skadligt för skolresultaten

Elever som spenderar minst tid på internet har bäst resultat i Pisa-undersökningen. Omvänt är de som har sämsta prestationerna höganvändare.

Kompetens.  Peter Dawidson, rektor för Björkskataskolan, lyfter fram att lärarens kompetens är avgörande för elevernas resultet. Det håller eleverna Matilda Carlsson och Ida Almlöw, med om.

Kompetens. Peter Dawidson, rektor för Björkskataskolan, lyfter fram att lärarens kompetens är avgörande för elevernas resultet. Det håller eleverna Matilda Carlsson och Ida Almlöw, med om.

Foto: elisabeth hedman

LULEÅ2015-09-15 20:52

Skoverket har analyserat PISA-undersökningen som genomfördes 2012. Då fick eleverna svara på en enkät om hur lång tid de är online och hur mycket de använder datorer i skolan.

En hypotes till den försämrade resultatutvecklingen i undersökningen var ändrade fritidsvanor och datoranvändning. Och Skolverkets analys visar på ett negativt samband mellan tid på internet och prestation på provet som innehåller ämnena matematik och läsförståelse.

Elever som använder internet mer än fyra timmar om dagen i skolan har de lägsta resultaten. De som bara använder internet upp till 30 minuter per dag presterar överlag bäst.

Ida Almlöw, 15 och Matilda Carlsson, 15 går i nian på Björkskataskolan. I åttan fick de var sin skoldator och de har underlättat skolarbetet tycker de.

– Tidigare var det fem klasser som skulle dela på en klassuppsättning datorer. Då kunde man inte använda dem när man behövde, säger Matilda Carlsson.

De säger att datorn är till hjälp när de ska skriva uppsatser och så använder de internet till att hitta uppgifter.

– När vi inte hade datorer hade vi en bok och det var ju bara en källa. Nu när vi använder internet för att hitta uppgifter har vi flera källor och så lär vi oss källkritik som är en stor del i skolarbetet, säger Ida Almlöw.

Peter Dawidson, rektor vid skolan, är inte särskilt förvånad över resultatet där också vikten av lärarens arbete lyfts fram som en viktig parameter för framgång.

– Oavsätt vilket verktyg som används så är det viktigt att läraren är kompetent. På skolan satsar vi nu stort på att våra lärare ska lära sig en ny lärplattform, Learnify.

Skolverkets analys visar också att många lärare efterfrågar kompetensutveckling i hur it ska användas. Dawidson säger att trots att unga många gånger är tekniskt kunniga så behöver också de lära sig verktygen.

– De kan vara duktiga på exempelvis spel, men behöver till kunskap i hur program för presentationer ska användas. Oavsett om det handlar om undervisning med böcker eller med dator är lärarens kompetens och undervisning avgörande, säger han.

Att lärare är kunniga är viktigt tycker också eleverna.

– Lärarna ska kunna mer än eleverna. Om en lärare inte klarar tekniken så kan det bli så att elever ledsnar och börjar göra annat på lektionerna, säger Matilda Carlsson.

Skolverkets analys visar också att de elever som använde dator på matematiklektionerna till att exempelvis rita grafer eller göra uträkningar hade sämre resultat än de som inte gjorde det.

– Det tycker jag inte är konstigt alls. På matten lär man sig bättre om man skriver själv, säger Ida Almlöw.

Skolverkets analys

Svenska elever resultat i PISA-undersökningen har försämrats.

Sverige är ett av de länder där tillgången till och användningen av it är störst.

Användningen för skolarbete har ökat både i skolan och i hemmet sedan 2009.

Det finns ett samband mellan hög it-användning och låga prestationer på PISA-provet.

18 procent av eleverna är på internet mellan en och fyra timmar per dag.

Sex procent är mer än fyra timmar på internet.

Sverige har den största andelen extrema internetanvändare, 13 procent, definierat av OECD som elever som är på internet mer än sex timmar på fritiden på vardagar.

I denna grupp utgör pojkar närmare 70 procent.

De extrema internetanvändarna uppvisar de lägsta resultaten, kommer oftare för sent, och en lägre grad av välmående.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om