Isbrytare i brevlådan

Isbrytningssäsongen går mot ett tidigt slut. Men Atle och Ymer har fått nytt jobb - som frimärksmotiv.

Luleå2014-03-21 07:48

Sedan den 17 mars går det att skicka brev med Luleås stadsisbrytare Atle och Ymer. Frimärkena är av valören 12 kronor och har graverats av Martin Mörck efter förlagor av Norbert Tamas som utgått från fotografier tagna av Ove Nilsson.

Isbrytningssäsongen startade den 10 december och har präglats av milt väder och lindriga isförhållanden. I år har de svenska isbrytarna hittills assisterat 345 fartyg, betydligt färre än närmare 1000 assistanser samma tid förra året.

– Det är en av isbrytarhistoriens lindrigaste vintrar. Den lindrigaste var 1991/92 då endast 121 fartyg behövde assistans och under förra året som var en normalvinter pågick isbrytningen till i början av maj, säger Ulf Gullne, chef för Sjöfartsverkets isbrytarledning.

Systerfartygen Atle och Ymer byggdes på finska varvet Wärtsilä och levererades till Sjöfartsverket 1974 respektive 1977. De är specialbyggda för isförhållandena i Bottenhavet, Kvarken och Bottenviken.

Atle har tagits ur tjänst medan Ymer är den enda isbrytaren som fortfarande assisterar trafiken i Bottenviken. Sveriges största isbrytare, Oden, behövde inte tas i tjänst alls under vintern.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om