Isen i Luleå hamn måste minskas

Nu ska isen i Luleå hamn minskas. Orsaken är att den ställer till stora problem för sjöfarten.

Bogserhjälp. Bogserbåtarna hjälper fartyget den sista biten in mot kajen.

Bogserhjälp. Bogserbåtarna hjälper fartyget den sista biten in mot kajen.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2018-11-13 09:12

Redan nu finns en förstudie som visar att istillväxten i krossad is går tre till fem gånger snabbare än istillväxten i slät is. Den snabba isbildningen skapar problem i bland annat vändområden, farledsböjar och innerhörn på kajer.

– Bottentemperaturen vintertid i Luleå hamn ligger kring 0,5 plusgrader. Om yttemperaturen kan höjas med någon tiondels grad, genom till exempel cirkulation av bottenvatten eller med hjälp av annat varmt vatten, så leder det till minskad istillväxt, säger Lennart Fransson, en av professorerna som ska komma med förslag på hur problemet ska lösas.

Redan nu har ett isreduceringsprojekt inom ramen för farledsprojektet Malmporten startat.

Projektledaren, Mikael Sandström, påpekar dock att helt isfritt inte är optimalt då det kostar onödiga pengar och energi.

– I Uleåborg har användning av processavloppsvatten från ett företag i närheten lett till att tiden för fartygsanlöp i hamnen reducerats med upp till fyra timmar, säger Mikael Sandström, projektledare, i ett pressmeddelande.

En konsultrapport med förslag på de lämpligaste åtgärderna väntas till våren 2019.

Det allra viktigaste i förstudien är enligt Sjöfartsverket att motivera den miljömässiga fördelen utifrån mindre bränsleåtgång för fartyg och bogserbåtar. Även tidsvinsten som fartygen beräknas göra är av stor vikt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om