I fjol var ett katastrofår för Luleås isvägar. Höga flödvatten och omfattande blidväder i februari innebar att kommunen tvingades stänga sträckorna mellan Lövskär och Hindersön, Hindersön och Storbrändön, även isvägarna till Sandön och Junkön redan i början av mars.
Hittills 2016 är isarna generellt mycket tjockare i Stadsfjärden och Norra Hamn, jämfört med ut mot havsbandet.
– Två skilda världar. Havet har sitt hög- och lågvatten som skapar strömmar, blåsten och annat som påverkar. Än är inte istjockleken tillräcklig. På sina ställen var det bara 13 centimeter i måndags, säger Andreas Lindgren, BDX.
Men det kalla vädret de senaste veckorna gör att isläget ser positivt ut. Skoterleden till Hindersön är redan öppnad och snart står även bilvägen redo.
– Jag gissar på slutet av nästa vecka. Men det bygger på att det inte kommer för mycket snö, då växer inte isen. Växlande temperatur är bästa förhållandet, så länge det är minusgrader.
Och snön behövs också – för att bygga upp plogvallarna.
– Du måste ha vallarna för att kunna se hur vägen går. Annars kan du inte köra ute på isen, särkilt inte när det är mörkt. Vi sätter upp cirka 200 pinnar också, säger Andreas Lindgren.