Engagerade elever och lärare som utvecklar undervisningen. Det visar forskningsresultat kring utvecklingen mot digitala verktyg i skolan.
Dessutom har det betydelse att det är ett "eget" verktyg som eleven kan ta hem.
Stadsöskolan är en av de skolor som var tidigt ute med att ge eleverna en egen dator och det har förbättrat elevernas resultat säger skolledningen.
Rapporter och presentationer
Nu är det lektion i sex och samlevnad och eleverna färdigställer sina rapporter och gör presentationer.
– Just nu håller vi på att finslipa på vår redovisning. Vi har tagit bilder och så pratar vi in text till dem, säger Isabella Bäckström, elev.
Frida Holmlund, lärare i svenska/so och Johan Enström, lärare i matematik/no är nöjda med att eleverna har varsin dator.
– Det är skönt att slippa datorsalen. Det var alltid några andra där när man hade bokat, datorerna var trasiga och någon mus borta. Nu kan eleverna göra bra presentationer och jag kan inte tänka mig gå tillbaka till blädderblocken, säger Holmlund.
Förändrat positivt
Datorerna har förändrat undervisningen positivt. Eleverna skriver längre och bättre och har bättre motivation.
– Jag ser en stor skillnad efter att vi har fått datorerna. Det fanns de som alltid skrev kort och lite, men som nu uttrycker sig lättare i skrift, säger Holmlund.
Att jobba med datorerna är bra tycker också eleverna.
– Det är enkelt och smidigt att hitta fakta. Vi kollar alltid på olika ställen för att det ska vara rätt och så pratar med varandra, säger Alexander
Prov online
Lärarna kan skapa ett dokument som både de och eleven har tillgång till. I detta kan en lärare gå in och se hur det går för eleven och kommentera direkt. De har också onlineprov med eleverna.
Att det fortfarande finns skolor som inte har datorer tycker de är konstigt.
– Jag trodde att projektet "en till en" skulle vara ett år och att man efter utvärderingen skulle köra på alla skolor. Det är pinsamt, säger Enström.