Japansk konst i svensk tappning
En bonsai. Ett minitrÀd i kruka. Det Àr formgivning och estetik, tÄlamod och tid.- De krÀver daglig uppmÀrksamhet, sÀger Birgitta frÄn Svenska BonsaisÀllskapet.
Fotograf: Extern
Foto:
- Min man sade att "nu fÄr det vara nog". SÄ var vi pÄ en utstÀllning för bonsaier och han tyckte att "det dÀr var nog nÄgot för mig". Men det skulle han aldrig ha sagt, sÀger Birgitta.
Hon blev biten pÄ bonsaitrÀd. Som mest har hon haft cirka 100 trÀd, nu har hon minskat antalet till 70 - de Àr sÄ krÀvande, menar hon.
- Det Àr framför allt för formgivandet som jag gillar bonsaier sÄ mycket. Jag Àr konstnÀr och nÀr jag skapar nÄgot i lera blir konstverket till slut klart. Men med trÀden hÀnder det hela tiden nÄgonting. De vÀxer, de stÄr aldrig still.
Birgitta, som vÀljer att inte berÀtta sitt efternamn eftersom bonsaierna Àr stöldbegÀrliga, visar upp sina minsta bonsaitrÀd. Ett par pelargoner.
- Vilken vÀxt som helst med vedartad stam gÄ att ha som bonsai, sÀger hon.
Bonsaikulturen började i Kina, men det var samurajerna i Japan som förfinade konsten. I mitten av 1800-talet började intresset att odla smÄtt sprida sig till Europa och i slutet av 1900-talet spred sig bonsaikonsten som en feber över vÄr vÀrldsdel. För en konst Àr det, enligt japanerna. En konst som handlar om formgivning och om estetik.
- TrÀden ska se naturliga ut fast i minimalistisk tappning, sÀger Birgitta.
I likhet med mÄnga konstformer finns det olika stilar att hÄlla sig till nÀr det gÀller formgivningen.
- Japanerna hÄller sig till de strikta stilarna, medan vi i Europa Àr mindre formella.
NÀr Birgitta formger sina trÀd klipper hon dem inte bara, utan hon lindar Àven en aluminiumtrÄd runt grenarna. PÄ sÄ sÀtt kan hon böja till dem och rikta grenarna som hon vill ha dem.
- Raka grenar Àr fula, medan krokiga Àr vackra. Sedan ska det se naturligt ut fast i liten skala. Vi försöker efterlikna naturen och de riktiga trÀden. Men vi gör dem snyggare.
Birgitta har sjÀlv varit i Japan sex gÄnger och gÄtt kurser för att lÀra sig hur bonsaitrÀden ska skötas och formas. Det viktigaste för att lyckas, tycker hon, Àr att ha kunskap om jord, luft, vatten och ljus, vad trÀden trivs bÀst med. För vÀxten krÀver olika mycket av de olika elementen, beroende pÄ vilket land trÀdet kommer frÄn. Men generellt ska de vattnas dagligen.
- Bonsaier krÀver en hel del, men det gÄr att börja enkelt. Som fikusen Natasha, den Àr enkel. Sedan nÀr man börjar formge vÀxten Àr det viktigt att man fÄr det att se ut som ett trÀd.
Ett trÀd som spirar och vÀxer. Men som samtidigt gÀrna fÄr se gammalt ut fastÀn det kanske Àr ungt. För bakom konsten finns en filosofi om liv och om harmoni, berÀttar Birgitta.
- Filosofin Àr viktig och för mig betyder den lika mycket som sjÀlva formgivandet.
NÀr hon ser ett trÀd tar hon in vad det utstrÄlar, om det Àr lugn, livlighet, manligt eller kvinnligt. Gemensamt för alla bonsaitrÀd Àr att de enligt henne ska efterstrÀva att se gamla ut.
- De ska gÀrna se ut som om de vÀxt upp under hemska omstÀndigheter men ÀndÄ överlevt. I döendet finns livet. Och i det som Àr dött kan ÀndÄ nÄgot nytt spira.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!