Japansk konst i svensk tappning

En bonsai. Ett minitrĂ€d i kruka. Det Ă€r formgivning och estetik, tĂ„lamod och tid.- De krĂ€ver daglig uppmĂ€rksamhet, sĂ€ger Birgitta frĂ„n Svenska BonsaisĂ€llskapet.

Fotograf: Extern

Fotograf: Extern

Foto:

LuleÄ2007-04-10 00:00
De Àr vÀlputsade och friserade. Birgitta har inte sÄ mÄnga inne i det lilla huset, men desto fler i vÀxthusen ute pÄ tomten. Intresset för bonsaitrÀd startade dÄ huset var fullt av vÀxter och började likna en djungel.

- Min man sade att "nu fĂ„r det vara nog". SĂ„ var vi pĂ„ en utstĂ€llning för bonsaier och han tyckte att "det dĂ€r var nog nĂ„got för mig". Men det skulle han aldrig ha sagt, sĂ€ger Birgitta.

Hon blev biten pÄ bonsaitrÀd. Som mest har hon haft cirka 100 trÀd, nu har hon minskat antalet till 70 - de Àr sÄ krÀvande, menar hon.

- Det Ă€r framför allt för formgivandet som jag gillar bonsaier sĂ„ mycket. Jag Ă€r konstnĂ€r och nĂ€r jag skapar nĂ„got i lera blir konstverket till slut klart. Men med trĂ€den hĂ€nder det hela tiden nĂ„gonting. De vĂ€xer, de stĂ„r aldrig still.

Birgitta, som vÀljer att inte berÀtta sitt efternamn eftersom bonsaierna Àr stöldbegÀrliga, visar upp sina minsta bonsaitrÀd. Ett par pelargoner.

- Vilken vĂ€xt som helst med vedartad stam gĂ„ att ha som bonsai, sĂ€ger hon.



Bonsaikulturen började i Kina, men det var samurajerna i Japan som förfinade konsten. I mitten av 1800-talet började intresset att odla smÄtt sprida sig till Europa och i slutet av 1900-talet spred sig bonsaikonsten som en feber över vÄr vÀrldsdel. För en konst Àr det, enligt japanerna. En konst som handlar om formgivning och om estetik.

- TrĂ€den ska se naturliga ut fast i minimalistisk tappning, sĂ€ger Birgitta.

I likhet med mÄnga konstformer finns det olika stilar att hÄlla sig till nÀr det gÀller formgivningen.

- Japanerna hĂ„ller sig till de strikta stilarna, medan vi i Europa Ă€r mindre formella.

NÀr Birgitta formger sina trÀd klipper hon dem inte bara, utan hon lindar Àven en aluminiumtrÄd runt grenarna. PÄ sÄ sÀtt kan hon böja till dem och rikta grenarna som hon vill ha dem.

- Raka grenar Ă€r fula, medan krokiga Ă€r vackra. Sedan ska det se naturligt ut fast i liten skala. Vi försöker efterlikna naturen och de riktiga trĂ€den. Men vi gör dem snyggare.



Birgitta har sjÀlv varit i Japan sex gÄnger och gÄtt kurser för att lÀra sig hur bonsaitrÀden ska skötas och formas. Det viktigaste för att lyckas, tycker hon, Àr att ha kunskap om jord, luft, vatten och ljus, vad trÀden trivs bÀst med. För vÀxten krÀver olika mycket av de olika elementen, beroende pÄ vilket land trÀdet kommer frÄn. Men generellt ska de vattnas dagligen.

- Bonsaier krĂ€ver en hel del, men det gĂ„r att börja enkelt. Som fikusen Natasha, den Ă€r enkel. Sedan nĂ€r man börjar formge vĂ€xten Ă€r det viktigt att man fĂ„r det att se ut som ett trĂ€d.

Ett trÀd som spirar och vÀxer. Men som samtidigt gÀrna fÄr se gammalt ut fastÀn det kanske Àr ungt. För bakom konsten finns en filosofi om liv och om harmoni, berÀttar Birgitta.

- Filosofin Ă€r viktig och för mig betyder den lika mycket som sjĂ€lva formgivandet.

NÀr hon ser ett trÀd tar hon in vad det utstrÄlar, om det Àr lugn, livlighet, manligt eller kvinnligt. Gemensamt för alla bonsaitrÀd Àr att de enligt henne ska efterstrÀva att se gamla ut.

- De ska gĂ€rna se ut som om de vĂ€xt upp under hemska omstĂ€ndigheter men Ă€ndĂ„ överlevt. I döendet finns livet. Och i det som Ă€r dött kan Ă€ndĂ„ nĂ„got nytt spira.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!