Mats Hällefors har kommit från helikopterflottiljen i Linköping och det är han som organiserar transporten av krigsmaterielen från sitt land i flygplanet från ett annat land och till övningar i ett tredje.
Var destinationen står för det stora Antonov-flygplanet vill han inte säga. Sveriges försvar är numera väldigt hemligt.
- Det är någonstans i Afrika. Dessa helikoptrar har anpassats för uppdrag på södra breddgrader. Här i Norrbotten har de klarat snöstormar och nu ska de klara sand som yr. Vi ska öva i Afrika och se om helikoptrar och besättningar klarar uppgiften. Sedan är de färdiga att sättas in i utlandsuppdrag när regeringen säger till.
Problem vid dåligt väder
Det som lyfte från Kallax under torsdagen var de två Super Puma-helikoptrar som tidigare användes för försvarets egen flygräddning. Sedan den 1 april förra året är också denna verksamhet privatiserad.
- Nu sker flygräddningen från Sundsvall. Det kan innebära problem om flygvädret är för dåligt i Sundsvall. Då står vi utan, säger Johan Brolin.
En månad i Afrika
Efter en månad i Afrikas sandöknar blir det återtransport till Luleå för helikoptrarna. Då ska allt vara övat och klart inför en två år lång insats i Afghanistan med start första april.
Läs mer i fredagens NSD.