Jeanskungens nya mål: Minst tio butiker i år

Inför 2022 är siktet inställt på att dubbla koncernens omsättning och öka antalet butiker från sex till tio. "Det är ett realistiskt mål", säger företagaren Dennis Wallenberg från Luleå.

Dennis Wallenberg fortsätter expansionen av klädbutiker i Norrland. I dag ingår sex affärer i koncernen, men redan om två månader ökar antalet till åtta. "Jag tror att tio är en realistisk siffra som vi kan nå under 2022."

Dennis Wallenberg fortsätter expansionen av klädbutiker i Norrland. I dag ingår sex affärer i koncernen, men redan om två månader ökar antalet till åtta. "Jag tror att tio är en realistisk siffra som vi kan nå under 2022."

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2022-02-10 05:00

Han har kallats Norrlands jeanskung. Nu börjar 35-åringen leva upp till epitetet.

I dag omfattar koncernen fyra butiker i Jeansbolaget (Luleå, Piteå, Umeå och Sundsvall) samt ytterligare två butiker med det egna konceptet Wallenbergs herrekipering (Luleå och Umeå).

I mars öppnas ytterligare två butiker i Umeå respektive Sundsvall.

– Vi kommer att ha tre butiker i Umeå. Alla har öppnats inom loppet av ett år, vilket är rätt sjukt. Jag försöker att övertala mig själv att det trots allt handlar om Norrlands största stad. I dag finns båda butikerna i köpcentrum, men snart finns vi även i stadskärnan, förklarar Dennis Wallenberg.

Expansionen går snabbt. Trots att det bara gått fyra år sedan öppningen av hans första klädbutik uppskattas omsättningen i år att landa kring 30 miljoner kronor.

– Prognosen för 2022 är 60 miljoner kronor, säger Dennis Wallenberg.

Trots att öppningen av två nya affärer bara är en månad bort pågår redan förberedelser inför fler etableringar.

– Siktet är att växa till tio enheter. En stad som jag kollat på i flera år och som ligger högst upp på min lista är Skellefteå. Om jag bara hittade rätt läge skulle jag "haffa" det direkt. Jag har hela tiden långsiktigt inriktat mig på etableringar i Norrlands största städer.

Ingår Norrbotten i expansionsplaner?

– Jag stänger inga dörrar, men en stad som Boden känns väldigt intressant för något av våra koncept. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!