Ifjol vintras fraktades 35 000 lass snö från centrala Luleå. Den här säsongen har det hittills körts cirka 3 900 lass. En tredjedel är från kommunala gator, övriga från privata och kommunala fastigheter.
– I och med att vi har så lite plats i centrala stan så kan vi inte låta snön ligga kvar, då skulle högarna bli för stora, förklarar Patrik Ruumensaari.
Även om det inte är lika mycket snö i vinter som ifjol, så har det ändå hunnit snöa en hel del, menar han.
– Det har varit plusgrader mellan snöfallen så mycket har hunnit smälta bort, men snöhögarna har ändå vuxit, för där tinar det inte lika snabbt.
Jennifer Sällström, 25 år, är en av de chaufförer som arbetar med bortforsling av snö och just nu är det fullt upp.
– Vintertid handlar det väldigt mycket om att köra snö, konstaterar hon.
NSD:s reporter får följa med henne på en runda från Pontusbadet till snötippen på Porsön och tillbaka igen.
Jennifer Sällström kommer från Boden, men bor numera i Luleå, och har arbetat som lastbilschaufför sedan hon var 18 år.
– Jag bestämde mig när jag skulle söka till gymnasiet. Min pappa är väldigt fordonsintresserad och körde själv traktor, berättar hon.
I dag är hon anställd av Fjällströms traktorarbeten i Gammelstad, som kör åt BDX som i sin tur har uppdraget att röja snö åt Luleå kommun.
– Jag tycker det är ett jättetrevligt jobb, säger hon.
Med sig i bilen har hon sin lilla hund Gangster.
– Jag fick honom när jag var tio år, så nu är han 15 år. Det är många som har med sig sitt husdjur i bilen och det är härligt att kunna ha det.
Hon är inte imponerad av snömängderna som kommit i vinter.
– Förra året började vi köra snö en månad tidigare än vad vi brukar och höll på en månad längre, så det var extremt. I år tycker jag det är väldigt lite hittills. Min sambo som plogar har bara varit ute nio gånger.
Att ha en sambo i samma bransch är en fördel tycker hon.
– Vi har mycket att prata om och förstår varandra.
När hon kommer fram till ett snöupplag är det en traktor som lastar upp snön på flaket. Det tar bara ett par minuter, sedan kör hon ut till snötippen på Porsön.
– Vi är fem personer i det här gänget och tar kanske tre lass var för att få bort den här högen. Man kör tills det är tomt, säger hon.
Att jobba med snö inne i stan kräver god uppsikt över medtrafikanterna. Hon upplever i allmänhet att folk kunde bli bättre på att visa hänsyn gentemot yrkesförarna och har en uppmaning till dem som ser lastbilar och traktorer ute på gator och vägar:
– Kör försiktigt, ha inte så bråttom och håll ögonkontakt. Respektera oss, för vi gör vårt jobb så att ni kan göra ert.
Många av de som jobbar med snöröjning är ute och nattetid, innan andra har hunnit vakna.
– Jag tycker man ska ha mer respekt för dem som jobbar.
Framme vid tippen på Porsön är det ett konstant trafikflöde av lastbilar.
– Det gäller att man samsas, men alla är försiktiga, håller uppsikt och tänker på varandra, säger hon.
Snön här brukar aldrig tina bort helt och hållet, inte ens på sommaren, utan det är en bandtraktorer som flyttar ut snön för att ny snö ska kunna fyllas på.
Det går fort att tippa flaket och sedan är det bara vända tillbaka till stan och köra en runda till.