När Handelns utredningsinstitut bedömer årets julhandel skriver de att ”hushållen är både köpstarka och optimistiska”. Deras prognos pekar på ännu ett julhandelsrekord. De har också utsett årets julklapp, en robotdammsugare.
Samtidigt ökar svenskarnas givmildhet till insamlingsorganisationer. Mellan 2012 och 2014 har allmänhetens gåvor till 90-konton ökat med ungefär en miljard kronor.
Organisationen Svensk insamlingskontroll som är den som utfärdar, kontrollerar, och, om de med 90-konton inte sköter sig enligt reglerna, drar in möjligheten att ha ett 90-konto.
Länk: Svensk insamlingskontroll, lista 90-konton
Lena Hörnblad, kanslichef Svensk insamlingskontroll, säger att givmildheten ökar under år med stora katastrofer. Hon nämner 2005 som ett av dessa då tsunamin i Thailand inträffade.
– Det stora engagemanget i höst till förmån för människor på flykt borde synas i nästa års redovisningar. Men vi har inte några siffror ännu, säger hon.
En organisation med ett 90-konto innebär att den kontrolleras ekonomiskt och det etiska i marknadsföringen varje år.
– För att ha ett sånt konto måste minst 75 procent av insamlade medel gå till ändamålet och högst 25 procent till administration och insamlingskostnader. Snittet bland de 423 som har det är att 89 procent går till ändamålet, säger Hörnblad.
Svensk insamlingskontrolls information om till exempel organisationernas nyckeltal går att se på hemsidan.
– Vi granskar åt givaren. Vill man ge till andra organisationer eller privata initiativ bör man själv undersöka vem som ligger bakom. Det finns många seriösa, med det är nog bra att vara observant.
En insamlingsorganisation som verkligen uppmärksammats i år är UNHCR, FN:s flyktingorgan. Den svenska insamlingsorganisationen Sverige för UNHCR är relativt ny. Den startade 2009 men insamlingarna startade på allvar 2013.
Då samlades 232 miljoner kronor in, 2014 var siffran 245. I år har organisationen hittills samlat 415 miljoner kronor.
– Jag tror absolut att många under julen kommer att välja att ge till människor på flykt, säger Anna-Karin Moden, kommunikationschef, Sverige för UNHCR.
Länk: Sverige för UNHCR