Beslutet togs av kommunstyrelsens arbetsutskott på måndag, att Luleå kommun ska gå i borgen för Luleå hamns lån på 1,5 miljarder kronor. Pengar som behövs för utbyggnaden av hamnens allmänna del med mark och vägar, elförsörjning och skalskydd. Samt en bogserbåt.
Kommunen har tidigare gått i borgen för Luleå hamn med 2,6 miljarder kronor avseende Malmporten.
– Hisnande summor. Det är det som kommer att krävas om vi blir en större hamn, konstaterar kommunalrådet Carina Sammeli (S).
Borgensförbindelserna räknas upp med index vilket innebär att skattebetalarna i Luleå kommer att borga för strax under fem miljarder kronor till 2030 uppger Sammeli vidare.
– Utöver det har vi koncessionsupphandlingen i hamnen på strax över tio miljarder kronor, säger Carina Sammeli.
Den pågående upphandlingen syftar till att få ett privat konsortium att finansiera, projektera, bygga och driva vissa delar i hamnen under 30-40 års tid.
Luleå hamn ska betala igen på lånen med de hamnavgifter som kunderna betalar.
– Kommunen borde ligga på staten om statliga förlustgarantier för den här sortens investeringar när det ligger så mycket på kommunen. Det är ganska riskabelt, anser Liv Shange Moyo (SAV).
– Jag skulle gärna se att det fanns statliga riskgarantier men jag har inte tid att vänta på att regering och riksdag ska enas om det. Vi äger hamnen, vi får ta ansvar för den. Sedan kan vi ta parallella diskussioner om garantier, säger Carina Sammeli.