Kommunen utreder linbaneförslag

Ormberget kan komma att kaxa upp sig rejält i framtiden - och mäta sig med Alperna.
För nu utreder kommunen en linbana mellan centrum och friluftsområdet.
- Det är helt seriöst, säger Lenita Ericsson (S).

"Det känns oerhört spännande", säger Lenita Ericsson (S), ordförande i tekniska nämnden, om planerna på en linbana mellan Ormberget och centrum. Nu ska en förstudie göras för att se om linbanan är ett realistiskt projekt.                                                                                                                                              FOTO: Simon Eliasson

"Det känns oerhört spännande", säger Lenita Ericsson (S), ordförande i tekniska nämnden, om planerna på en linbana mellan Ormberget och centrum. Nu ska en förstudie göras för att se om linbanan är ett realistiskt projekt. FOTO: Simon Eliasson

Foto: Simon Eliasson

LULEÅ2011-08-17 06:00

Hon är ordförande i tekniska nämnden och den som står för initiativet den här gången.

Drömmen om en linbana i Luleå har förts fram av flera personer, men nu ska konsulterna Ramböll göra en förstudie för att se om projektet är möjligt.

- Bara tanken är nästan drömlik, och att sedan se att det kanske finns ekonomisk bäring i det. Det känns oerhört spännande, säger Lenita Ericsson.

Ekonomiskt möjlig
Ramböll har redan gjort en mindre utredning som pekar på att transportsättet är miljövänligt, att banan går att bygga och att det kan gå att få ekonomi på projektet beroende på hur många som nyttjar banan.

- Det är i alla fall tillräckligt intressant för att studera vidare, säger Lenita Ericsson.

I fjol uppskattades kostnaden för att bygga en linbana till mellan 60 och 80 miljoner kronor. Grovt räknat. Det är just kostnaden som tidigare har gjort att idén har avfärdats.

Men nu när Luleå satsar mot att öka med 10 000 invånare i det så kallade Vision 2050-arbetet, så vill Lenita Ericsson ta en ordentlig titt på linbaneprojektet igen.

- Vi får se om det är ekonomiskt försvarbart. Det ska vara en investering som betalar sig som vilken annan satsning som helst, säger hon.

Två olika sträckningar
Den nya utredningen ser på två alternativ. Dels en sträckning mellan det expanderande Kronan och centrum, dels en sträckning som också inbegriper en station på Ormberget.

-  Vi flyttar ju skidstadion till Ormberget, och om vi inte bygger linbanan kommer vi att behöva satsa på vägar, vändplatser för bussar och parkeringar, säger Lenita Ericsson.

Utredningen ska bland annat undersöka hur linbaneinvesteringar gjorts i andra städer i Europa, hur banan kan finansieras och vilka PR-effekter den kan få för staden.

Allt fler kommer att bosätta sig i Kronanområdet, och det ska också vägas in.

- Det känns som ett jättespännande, modernt transportsätt, säger Lenita Ericsson.

Flera medborgarförslag har tidigare inkommit med förslag på linbanesträckningar mellan allt från Hindersön till Arcusområdet. På 1990-talet gjorde tekniska kontoret en utredning som byggde på en dragning från centrum till Lulsundsberget.

Men inget har hänt.

Än så länge.

FAKTA Kända linbanor

* Rio de Janeiro - till Sockertoppen, eller Pao de Acacar på portugisiska.

* Världens längsta linbana: 13,6 kilometer i Västerbotten mellan Kristineberg och Boliden.

* Danzigbanan. Världens första. Byggdes av Adam Wiebe 1644 för att frakta jord.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om