Kommunen: "Vi har ett regelverk"

Kommunen kan inte tillmötesgå Stefan Thörnlunds önskan om att få tillbaka sin plats i tomtkön. "Vi har ett regelverk att förhålla oss till", säger Daniel Rova, ansvarig sektionschef.

"Ett antal per år är ledsna över att de hamnar utanför kön. Men vi kan inte återinföra någon", säger sektionschef Daniel Rova.

"Ett antal per år är ledsna över att de hamnar utanför kön. Men vi kan inte återinföra någon", säger sektionschef Daniel Rova.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Luleå2019-05-07 06:27

Stefan Thörnlund förlorade platsen i tomtkön för att han missade att betala årsavgiften för 2018. Enligt honom själv måste fakturan ha försvunnit i postgången – utan att påminnelse skickades.

Kommunens ansvarige chef har förståelse för hans besvikelse.

– Beklagligt att det blir så här, att någon missar att betala eller i värsta fall att fakturan aldrig har nått fram, säger Daniel Rova.

I dag står uppemot 1 400 Luleåbor i tomtkön och ungefär 300 per år försvinner årligen, varav "en handfull" enligt Daniel Rova har varit drabbade på samma sätt som Stefan Thörnlund.

– Ett antal per år är ledsna över att de hamnar utanför kön. Men enligt regelverket kan vi inte återinföra någon.

Fram till år 2013 skickades påminnelser ut per brev men därefter har detta avskaffats, av administrativa och ekonomiska skäl.

– Det innebär en kostnad för kommunen att skicka ut påminnelser, säger Rova.

Systemet för tomtkön digitaliserades för övrigt i vintras, och därigenom kan kommunen numera skicka ut elektroniska påminnelser via mejl.

– Vi ville förenkla administrationen, även underlätta för dem i kön. Vi har utvecklat olika betalningsformer via bankkort och Swish också. Det har fallit ut väl, även om inte alla i kön är digitala ännu, säger Daniel Rova.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om